Asiantuntijaorganisaation osaamisen kehittäminen
Koskenkorva, Sari (2024)
Diplomityö
Koskenkorva, Sari
2024
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024043024003
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024043024003
Tiivistelmä
Organisaation osaaminen ja sen kehittäminen voi vaikuttaa merkittävästi organisaation suorituskykyyn ja menestymiseen jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli laatia suositukset asiantuntijaorganisaation osaamisen kehittämiseen.
Tutkimuksessa hyödynnettiin teoreettista sekä empiiristä tutkimusta. Teoreettisessa osassa käsiteltiin osaamisen kehittämiseen liittyviä näkökulmia ja määritelmiä sekä erilaisia osaamisen kehittämisen menetelmiä. Empiirisen osan tarkoitus oli avata ilmiön käytännön näkökulmaa sekä tuoda esiin yhdessä asiantuntijaorganisaatiossa vallitsevia käsityksiä. Tutkimus toteutettiin kohdeorganisaatioon kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, ja aineistonkeruu tehtiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla.
Teorian ja empiirisen tutkimuksen yhteistuloksena laaditut suositukset on tiivistetty kahdeksaan eri vaiheeseen, jotka läpikäymällä organisaation on mahdollista luoda rakenteet organisaation osaamisen kehittämiselle. Tutkimuksen yhteenvetona voidaan todeta, että organisaation osaamisen kehittämiseen ei ole yhtä oikeaa etenemisen mallia. Sen sijaan tuloksellinen osaamisen kehittäminen vaatii osaamisen kokonaisuuden hahmottamista ja tasapainottelua eri ulottuvuuksien välillä. Osaamista tulee aina kehittää strategisista lähtökohdista, ja strateginen linkitys tulee tehdä näkyväksi läpi organisaation. Organizational competence and the development of organizational competence can significantly affect the organization's performance and success in a constantly changing operating environment. The objective of this thesis was to compile recommendations for an expert organization’s competence development.
Both theoretical and empirical research was used in this study. The theoretical part introduced different perspectives, definitions and methods related to competence development. The purpose of the empirical part was to open the practical perspective of the phenomenon and to bring out the prevailing perceptions in one expert organization. The research was carried out in the target organization as a qualitative case study, and data collection was done using semi-structured interviews.
The recommendations for competence development were compiled as a combined result of theory and empirical research. These recommendations have been summarized into eight different stages, through which an organization is able to create a structure for the development of the organization's competence. As a summary of the study, it can be stated that there is no single correct model for the development of organizational competence. Effective competence development requires understanding the entirety of competence and balancing between different dimensions. Competence must always be developed from a strategic point of view, and strategic linkage must be made visible throughout the organization.
Tutkimuksessa hyödynnettiin teoreettista sekä empiiristä tutkimusta. Teoreettisessa osassa käsiteltiin osaamisen kehittämiseen liittyviä näkökulmia ja määritelmiä sekä erilaisia osaamisen kehittämisen menetelmiä. Empiirisen osan tarkoitus oli avata ilmiön käytännön näkökulmaa sekä tuoda esiin yhdessä asiantuntijaorganisaatiossa vallitsevia käsityksiä. Tutkimus toteutettiin kohdeorganisaatioon kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, ja aineistonkeruu tehtiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla.
Teorian ja empiirisen tutkimuksen yhteistuloksena laaditut suositukset on tiivistetty kahdeksaan eri vaiheeseen, jotka läpikäymällä organisaation on mahdollista luoda rakenteet organisaation osaamisen kehittämiselle. Tutkimuksen yhteenvetona voidaan todeta, että organisaation osaamisen kehittämiseen ei ole yhtä oikeaa etenemisen mallia. Sen sijaan tuloksellinen osaamisen kehittäminen vaatii osaamisen kokonaisuuden hahmottamista ja tasapainottelua eri ulottuvuuksien välillä. Osaamista tulee aina kehittää strategisista lähtökohdista, ja strateginen linkitys tulee tehdä näkyväksi läpi organisaation.
Both theoretical and empirical research was used in this study. The theoretical part introduced different perspectives, definitions and methods related to competence development. The purpose of the empirical part was to open the practical perspective of the phenomenon and to bring out the prevailing perceptions in one expert organization. The research was carried out in the target organization as a qualitative case study, and data collection was done using semi-structured interviews.
The recommendations for competence development were compiled as a combined result of theory and empirical research. These recommendations have been summarized into eight different stages, through which an organization is able to create a structure for the development of the organization's competence. As a summary of the study, it can be stated that there is no single correct model for the development of organizational competence. Effective competence development requires understanding the entirety of competence and balancing between different dimensions. Competence must always be developed from a strategic point of view, and strategic linkage must be made visible throughout the organization.
