Vaatimusmäärittely seurakunnan nettisivujen uudistustarpeista
Järventausta, Susanna (2024)
Diplomityö
Järventausta, Susanna
2024
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050224794
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050224794
Tiivistelmä
Nettisivut luovat organisaatiosta mielikuvan internetin käyttäjälle. Tällainen ensisilmäys muodostuu nykyään monelle käymättä koskaan fyysisesti yrityksen tiloissa. Tämä on nykyään totta myös kirkoille. Kirkkojen nettisivut voivat kuitenkin olla sisällöltään vanhentuneet tai vanhanaikaisen näköiset, mikä heijastuu käyttäjän mielikuvaan negatiivisesti. Ratkaisu ei ole pelkkä ulkoasun modernisointi tai sisällön päivitys. Nettisivujen on kerrottava kirkosta sen haluamalla tavalla, jotta se kokee sivut omakseen. On ymmärrettävä, mitä halutaan uudistaa ja miten. Tässä diplomityössä vastataan erään seurakunnan nettisivujen uudistustarpeeseen tekemällä vaatimusmäärittely. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla seurakuntalaisia ja sen työntekijöitä ja se analysointiin temaattisella analyysillä.
Tuloksina selvisi, että haastatellut haluavat nettisivujen tuovan seurakuntaan uusia kävijöitä. Tätä pitäisi tavoitella todenmukaisella ja avoimella kerronnalla seurakunnasta ja sen toiminnasta. Lisäksi sivun tulisi skaalautua oikein mobiililaitteille. Haastattelut paljastivat nykyisten nettisivujen muokkausohjelman haasteet sekä seurakuntalaisten vaikeuden löytää kuukausiohjelmaa. Näihin ja muihin kerättyihin vaatimuksiin pyrittiin työssä vastaamaan prototyypillä, joka näyttää, millainen uusi sivusto voisi olla. A website can create an image of an organization for internet users. The first sight of the company forms for many today without ever vising the physical establishment. Today this is true to churches also. Despite of this websites of churches’ can be outdated in their content or design which affects the user’s image of the church negatively. The solution, however, is not just modernization of the design or updating the information. The website needs to represent the church in the way it wants the site to. The designer of the new website needs to understand what the church wants to update and how. In this thesis a church website redesign project was started by carrying out a requirements’ engineering process. The data for the research was produced by interviewing church members and employees and the data was analyzed using thematic analysis.
The results point out that the interviewees want the website to bring new people to the church. This should be done by honest and open representation of the church and its functions. In addition, the site should be scalable to mobile devices. The interviews uncovered the challenges with the current site regarding the editing software and the hard-to-find placement of the weekly schedule. This thesis aimed to answer these and other gathered requirements with a prototype which shows what the new website could be like.
Tuloksina selvisi, että haastatellut haluavat nettisivujen tuovan seurakuntaan uusia kävijöitä. Tätä pitäisi tavoitella todenmukaisella ja avoimella kerronnalla seurakunnasta ja sen toiminnasta. Lisäksi sivun tulisi skaalautua oikein mobiililaitteille. Haastattelut paljastivat nykyisten nettisivujen muokkausohjelman haasteet sekä seurakuntalaisten vaikeuden löytää kuukausiohjelmaa. Näihin ja muihin kerättyihin vaatimuksiin pyrittiin työssä vastaamaan prototyypillä, joka näyttää, millainen uusi sivusto voisi olla.
The results point out that the interviewees want the website to bring new people to the church. This should be done by honest and open representation of the church and its functions. In addition, the site should be scalable to mobile devices. The interviews uncovered the challenges with the current site regarding the editing software and the hard-to-find placement of the weekly schedule. This thesis aimed to answer these and other gathered requirements with a prototype which shows what the new website could be like.
