Toimitusketjun suorituskyvyn mittaaminen ja johtaminen teknologiateollisuusyrityksessä
Laakso, Juha-Matti (2024)
Diplomityö
Laakso, Juha-Matti
2024
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050626778
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050626778
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten teknologiateollisuusyrityksen toimitusketjun suorituskykyä voidaan mitata, analysoida ja johtaa tehokkaasti sekä selvittää, millainen suorituskyvyn analysointi, mittaus ja johtamisjärjestelmä soveltuu teknologiateollisuusyrityksen tarpeisiin. Tutkimuksen ulkopuolelle rajattiin mittaristojen luonti ja mahdolliset palkkiojärjestelmät.
Teknologiateollisuus on merkittävä ala sen ollessa Suomen suurin vientiala ja merkittävin elinkeino. Toimitusketjuilla on merkittävä rooli yritysten suorituskyvyn tekijänä, koska ne vastaavat tuotteen tai palvelun toimittamisesta asiakkaalle. Maailman poliittinen tilanne on muuttunut viimevuosina voimakkaasti ja globalisaation voimasta yritysten välinen kilpailu kiristyy koko ajan. Jotta yritykset voivat mukautua muuttuvaan maailmantilanteeseen ja alati kiristyvään kilpailuun, pitää niiden kehittää toimintaansa koko ajan. Suorituskyvyn mittaaminen ja suorituskyvyn johtaminen ovat tässä prosessissa avainasemassa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa hyödynnettiin aihetta koskevia vertaisarvioituja tutkimuksia sekä alan kirjallisia lähteitä. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostettiin suomalaisessa teknologiateollisuusyrityksessä toteutetuilla avoimilla ja puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastattelututkimus osoitti, että kohdeyrityksen suorituskyvyn mittareita ei ole kytketty yrityksen strategian mukaisiin tavoitteisiin ja suorituskyvyn johtaminen on systemaattista, mutta vain yrityksen johtoryhmän toteuttamaa.
Tutkimuksen tuotoksena rakennettiin kohdeyrityksen toimitusketjulle suorituskyvyn mittaus- ja johtamisjärjestelmän muodostamisprosessi ja toimintatavat. Suorituskyvyn analysointijärjestelmäksi valittiin Balanced Scorecardin neljä ulottuvuutta, jotka esitetään tavoitematriisin muodossa. The objective of this research was to find out how supply chain’s performance can be measured and managed efficiently in technology industry company, and to find out what kind of performance analyzing, measuring and managing systems are suitable for such needs. Process of defining performance measures and reward system was limited out of the research.
Technology industry is a remarkable branch in Finland since it is the biggest exporter and business line in the country. Supply chains have a significant role in companies’ performance maker because they are responsible for supplying the products or services to the customers. The world’s political situation has changed remarkably during the latest years and globalization makes competition between companies harder all the time. Companies must improve their way of working all the time to respond to harder competition and the changes in their business environment. Performance measurement and management are in vital role to develop companies’ ability to respond those challenges.
This research theoretical framework was comprised from peer reviewed researches of performance measurement and management and other textual sources. The empirical part of the research was comprised with open and semi structured interviews to Finnish technology industry company personnel. The interview pointed out that the company’s performance measures were not build form company’s strategic goals and that the performance management was executed only by the executive committee.
As a result of the research a process for forming supply chain performance measurement and management system and way of working was created. As performance analyzing system was chosen Balanced Scorecard’s four main aspects which are performed in objective matrix form.
Teknologiateollisuus on merkittävä ala sen ollessa Suomen suurin vientiala ja merkittävin elinkeino. Toimitusketjuilla on merkittävä rooli yritysten suorituskyvyn tekijänä, koska ne vastaavat tuotteen tai palvelun toimittamisesta asiakkaalle. Maailman poliittinen tilanne on muuttunut viimevuosina voimakkaasti ja globalisaation voimasta yritysten välinen kilpailu kiristyy koko ajan. Jotta yritykset voivat mukautua muuttuvaan maailmantilanteeseen ja alati kiristyvään kilpailuun, pitää niiden kehittää toimintaansa koko ajan. Suorituskyvyn mittaaminen ja suorituskyvyn johtaminen ovat tässä prosessissa avainasemassa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa hyödynnettiin aihetta koskevia vertaisarvioituja tutkimuksia sekä alan kirjallisia lähteitä. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostettiin suomalaisessa teknologiateollisuusyrityksessä toteutetuilla avoimilla ja puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastattelututkimus osoitti, että kohdeyrityksen suorituskyvyn mittareita ei ole kytketty yrityksen strategian mukaisiin tavoitteisiin ja suorituskyvyn johtaminen on systemaattista, mutta vain yrityksen johtoryhmän toteuttamaa.
Tutkimuksen tuotoksena rakennettiin kohdeyrityksen toimitusketjulle suorituskyvyn mittaus- ja johtamisjärjestelmän muodostamisprosessi ja toimintatavat. Suorituskyvyn analysointijärjestelmäksi valittiin Balanced Scorecardin neljä ulottuvuutta, jotka esitetään tavoitematriisin muodossa.
Technology industry is a remarkable branch in Finland since it is the biggest exporter and business line in the country. Supply chains have a significant role in companies’ performance maker because they are responsible for supplying the products or services to the customers. The world’s political situation has changed remarkably during the latest years and globalization makes competition between companies harder all the time. Companies must improve their way of working all the time to respond to harder competition and the changes in their business environment. Performance measurement and management are in vital role to develop companies’ ability to respond those challenges.
This research theoretical framework was comprised from peer reviewed researches of performance measurement and management and other textual sources. The empirical part of the research was comprised with open and semi structured interviews to Finnish technology industry company personnel. The interview pointed out that the company’s performance measures were not build form company’s strategic goals and that the performance management was executed only by the executive committee.
As a result of the research a process for forming supply chain performance measurement and management system and way of working was created. As performance analyzing system was chosen Balanced Scorecard’s four main aspects which are performed in objective matrix form.
