Henkilöstön sitouttaminen strategiaprosessiin ja sitouttamisen mahdollistaminen johtoryhmän toiminnalla
Rissanen, Saimi (2024)
Diplomityö
Rissanen, Saimi
2024
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024090569391
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024090569391
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä käsitellään yrityksen strategiaprosessia sitouttamisen näkökulmasta sekä luodaan kokousmalli johtoryhmälle koskien strategiasta johdettuja tavoitteita. Työ on tärkeä, sillä kohdeyrityksessä strategia jää liikaa esihenkilöiden tasolle, mikä johtaa heikkoon strategian toteutukseen.
Työn teoria perustuu tieteelliseen kirjallisuuteen. Työssä käytetään myös strategian jalkauttamiseen suunniteltua 4DX-viitekehystä. Aineisto kerätään haastatteluilla, jotka toteutetaan viidelle kohdeyrityksen työntekijälle eri työtehtävistä ja rooleista. Tulosten avulla saadaan kattava kuva strategiaprosessin nykytilasta. Kerättyä aineistoa hyödynnetään myös johtoryhmän toiminnan seurannan mallissa.
Haastattelutulokset osoittavat, että strategiaprosessi on kokonaisuutena toimiva. Kehityskohteita on strategiaprosessiin osallistumisessa, yksittäisten työntekijöiden roolien tunnistamisessa ja yhtenäisissä toimintamalleissa. Haastattelutuloksia analysoidessa todettiin, että eri yksiköissä ja tiimeissä toimintatavat voivat erota merkittävästi. Johtoryhmän kokousmalli keskittyy sitouttamaan, motivoimaan ja osallistamaan johtoryhmää strategian edistämiseen. Yhteisistä tavoitteista vastuun ottaminen edistää kokonaiskuvan hahmottamista ja vähentää keskittymistä vain omaan yksikköön. This thesis addresses the company’s strategy process from the perspective of engagement. In addition, a meeting model will be developed for the management team to address objectives derived from the strategy. This dissertation is crucial to accomplish because the strategy is not communicated to the staff in an understandable way, leading to poor implementation of the strategy.
Theory is grounded in literature and peer-reviewed journals. Additionally, the 4DX framework is applied for strategy execution. Data is gathered through interviews conducted with five employees from various positions and roles within the company. The results offer a comprehensive view of the current state of the strategy process. The collected data is also used in the model to monitor the management team's activities related to the strategy's sub-objectives.
The interview results indicate that the overall strategy process is functional. Areas for improvement include engagement, recognizing individual employee roles, and consistent operational models. Analysis of the interview results implies that operating models can vary significantly between different units and teams. The management team model focuses on engaging, motivating, and involving the management team in advancing the strategy utilizing accountability.
Työn teoria perustuu tieteelliseen kirjallisuuteen. Työssä käytetään myös strategian jalkauttamiseen suunniteltua 4DX-viitekehystä. Aineisto kerätään haastatteluilla, jotka toteutetaan viidelle kohdeyrityksen työntekijälle eri työtehtävistä ja rooleista. Tulosten avulla saadaan kattava kuva strategiaprosessin nykytilasta. Kerättyä aineistoa hyödynnetään myös johtoryhmän toiminnan seurannan mallissa.
Haastattelutulokset osoittavat, että strategiaprosessi on kokonaisuutena toimiva. Kehityskohteita on strategiaprosessiin osallistumisessa, yksittäisten työntekijöiden roolien tunnistamisessa ja yhtenäisissä toimintamalleissa. Haastattelutuloksia analysoidessa todettiin, että eri yksiköissä ja tiimeissä toimintatavat voivat erota merkittävästi. Johtoryhmän kokousmalli keskittyy sitouttamaan, motivoimaan ja osallistamaan johtoryhmää strategian edistämiseen. Yhteisistä tavoitteista vastuun ottaminen edistää kokonaiskuvan hahmottamista ja vähentää keskittymistä vain omaan yksikköön.
Theory is grounded in literature and peer-reviewed journals. Additionally, the 4DX framework is applied for strategy execution. Data is gathered through interviews conducted with five employees from various positions and roles within the company. The results offer a comprehensive view of the current state of the strategy process. The collected data is also used in the model to monitor the management team's activities related to the strategy's sub-objectives.
The interview results indicate that the overall strategy process is functional. Areas for improvement include engagement, recognizing individual employee roles, and consistent operational models. Analysis of the interview results implies that operating models can vary significantly between different units and teams. The management team model focuses on engaging, motivating, and involving the management team in advancing the strategy utilizing accountability.