Outsourcing sales function
Rahikainen, Joel (2024)
Kandidaatintyö
Rahikainen, Joel
2024
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024091773414
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024091773414
Tiivistelmä
In the last decades outsourcing has become a strategy utilized by majority of companies. Studies show that outsourcing different business functions tend to bring benefits, such as cost reduction and the increased ability to focus on core functions. Sales is one of the most vital functions of a company. The outsourcing of sales is still relatively uncommon compared to other key business functions. Reasons for this have been hypothesized, but there is a lack of academic literature available regarding the subject. The result and conclusion of this literature review is that for the lack of academic literature on the subject, it is difficult to create coherent conclusions about the general viability of outsourcing the sales function. Ulkoistaminen hyödyntäminen osana yritysten strategiaa on yleistynyt muutaman viime vuosikymmenen aikana huomattavasti. Tutkimukset osoittavat eri liiketoiminnan osa-alueiden ulkoistamisen tuovan merkittäviä hyötyjä, kuten kustannusten pieneneminen sekä lisääntynyt kyky keskittyä yrityksen ydintoimintoihin. Myynti on yritystoiminnan keskeisimpiä osa-alueita. Myynnin ulkoistaminen on vielä verrattain harvinaista suhteessa muihin keskeisiin liiketoiminnan osa-alueisiin. Syitä tälle on arvioitu, mutta tutkimusnäyttöä aihealueesta ei ole paljoa saatavilla. Tämän kirjallisuustutkimuksen lopputulema on se, että saatavilla olevien tutkimustietojen perusteella on vaikea tehdä johdonmukaisia johtopäätöksiä yrityksen myyntifunktion ulkoistamisen yleisestä kannattavuudesta.
