Arviointimalli uusien digitaalisten ratkaisujen ennakkoarviointiin
Hoffren, Petri (2024)
Diplomityö
Hoffren, Petri
2024
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024092474512
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024092474512
Tiivistelmä
Tämä diplomityö tutkii monikriteerisen päätöksenteon menetelmien soveltamista digitaalisten palvelujen arviointiin ja kehittämiseen asiakkaan arvonluonnin näkökulmasta. Keskeisenä tarkastelun kohteena ovat päätöksenteon tukijärjestelmät, joiden avulla voitaisiin etukäteen selvittää kehitettävien tuotteiden tai palveluiden asiakkaille tuottamaan lisäarvoa. Diplomityö pyrkii myös löytämään keinoja parantaa digitaalisten kehityshankkeiden onnistumista suunnitelmien mukaan.
Tässä tutkimuksessa kehitettiin arviointimalli tukemaan monikriteeristä päätöksentekoa digitaalisten palvelujen kehittämisessä. Malli auttaa tunnistamaan ja priorisoimaan keskeiset kriteerit, joiden perusteella digitaalisia palveluja voidaan arvioida ja kehittää. Mallin avulla työn tilaaja voi tehdä parempia päätöksiä kehitystoimintojensa alussa, joilla pystytään vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeisiin ja odotuksiin. Tämän diplomityön menetelmänä on käytetty kehittämistutkimuksen viitekehystä. Kehittämistutkimuksessa ongelmaa lähestytään käytännönläheisesti ja tavoitteena on aikaan saada jokin konkreettinen lopputulos, joka pyrkii ratkaisemaan alkuperäisen ongelman. Tässä työssä kehitettiin työntilaajalle Excel-pohjainen uusien kehitysaihioiden arviointimalli. Mallin kehittämisessä edettiin sykleittäin ja jokainen kehityssykli päättyi työpajaan, joissa arvioitiin kulloinenkin arviointimalli. Työpajoissa myös määriteltiin seuraavan syklin kehitystavoitteet. Työn aikana toteutettiin kolme kehityssykliä, joiden jälkeen arviointimalli validoitiin erillisessä työpajassa työntilaajan asiantuntijoiden toimesta.
Tutkimuksen tuloksena voitiin rakentaa toimiva arviointimalli kehitystoimintojen ensivaiheen arviointiin. Mallin perustuminen vahvaan teoriaan ja sen kiinnittäminen työntilaajan päivittäiseen kehitystoimintaan mahdollistaa mallin laajan hyödyntämisen. Lisäksi mallin toiminnallisuuksien liittäminen päivittäin asiantuntijatyössä käytettyyn Excel-ohjelmistoon mahdollistaa arviointimallin tehokkaan käytön laajasti koko organisaatiossa. Tässä diplomityössä esiin tuotujen asiakkaan arvonluonnon teoriat ja sovellukset hyödyntävät mahdollistavat myös muiden yritysten käyttää tätä työtä oman asiakkaanarvonluonnin menetelmien kehittämiseen. This master's thesis explores multi-criteria decision-making methods for evaluating customer value creation. The primary focus is on decision support systems that can be used to pre-determine the added value that product or service development will provide to customers. The thesis also aims to find ways to improve the success of digital development projects in accordance with their original plans.
In this study, an evaluation model was developed to support multi-criteria decision-making in the development of digital services. The model helps identify and prioritize the key criteria which digital services are usefull to develop. With the help of the model, better decisions at the early stages of development activities can be made. Those decisions should better meet the needs and expectations of customers. The research method used in this thesis is design-based research. In design-based research, the problem is approached in a practical manner, with the aim of achieving a concrete outcome to solve the original problem. In this work, an Excel-based evaluation model for new development initiatives was developed. The development of the model proceeded in cycles, with each development cycle ending in a workshop where the current evaluation model was assessed. In these workshops, the development goals for the next cycle were also defined. There was totally three development cycles and after those the evaluation model was validated in a separate workshop by experts from the focus company. As a result of the research, a functional evaluation model was constructed for the development activities. The model's foundation in strong theory and its integration into the focus company daily development activities. Furthermore, the integration of the model's functionalities into the Excel software allows for the efficient use of the evaluation model across the entire organization. The theories and applications of customer value creation presented in this thesis also provide opportunities for other companies to use this work to develop their own customer value creation methods.
Tässä tutkimuksessa kehitettiin arviointimalli tukemaan monikriteeristä päätöksentekoa digitaalisten palvelujen kehittämisessä. Malli auttaa tunnistamaan ja priorisoimaan keskeiset kriteerit, joiden perusteella digitaalisia palveluja voidaan arvioida ja kehittää. Mallin avulla työn tilaaja voi tehdä parempia päätöksiä kehitystoimintojensa alussa, joilla pystytään vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeisiin ja odotuksiin. Tämän diplomityön menetelmänä on käytetty kehittämistutkimuksen viitekehystä. Kehittämistutkimuksessa ongelmaa lähestytään käytännönläheisesti ja tavoitteena on aikaan saada jokin konkreettinen lopputulos, joka pyrkii ratkaisemaan alkuperäisen ongelman. Tässä työssä kehitettiin työntilaajalle Excel-pohjainen uusien kehitysaihioiden arviointimalli. Mallin kehittämisessä edettiin sykleittäin ja jokainen kehityssykli päättyi työpajaan, joissa arvioitiin kulloinenkin arviointimalli. Työpajoissa myös määriteltiin seuraavan syklin kehitystavoitteet. Työn aikana toteutettiin kolme kehityssykliä, joiden jälkeen arviointimalli validoitiin erillisessä työpajassa työntilaajan asiantuntijoiden toimesta.
Tutkimuksen tuloksena voitiin rakentaa toimiva arviointimalli kehitystoimintojen ensivaiheen arviointiin. Mallin perustuminen vahvaan teoriaan ja sen kiinnittäminen työntilaajan päivittäiseen kehitystoimintaan mahdollistaa mallin laajan hyödyntämisen. Lisäksi mallin toiminnallisuuksien liittäminen päivittäin asiantuntijatyössä käytettyyn Excel-ohjelmistoon mahdollistaa arviointimallin tehokkaan käytön laajasti koko organisaatiossa. Tässä diplomityössä esiin tuotujen asiakkaan arvonluonnon teoriat ja sovellukset hyödyntävät mahdollistavat myös muiden yritysten käyttää tätä työtä oman asiakkaanarvonluonnin menetelmien kehittämiseen.
In this study, an evaluation model was developed to support multi-criteria decision-making in the development of digital services. The model helps identify and prioritize the key criteria which digital services are usefull to develop. With the help of the model, better decisions at the early stages of development activities can be made. Those decisions should better meet the needs and expectations of customers. The research method used in this thesis is design-based research. In design-based research, the problem is approached in a practical manner, with the aim of achieving a concrete outcome to solve the original problem. In this work, an Excel-based evaluation model for new development initiatives was developed. The development of the model proceeded in cycles, with each development cycle ending in a workshop where the current evaluation model was assessed. In these workshops, the development goals for the next cycle were also defined. There was totally three development cycles and after those the evaluation model was validated in a separate workshop by experts from the focus company. As a result of the research, a functional evaluation model was constructed for the development activities. The model's foundation in strong theory and its integration into the focus company daily development activities. Furthermore, the integration of the model's functionalities into the Excel software allows for the efficient use of the evaluation model across the entire organization. The theories and applications of customer value creation presented in this thesis also provide opportunities for other companies to use this work to develop their own customer value creation methods.