Emissions accounting in cradle-to-gate scope in a case company : challenges and solutions
Strömberg, Topias (2024)
Diplomityö
Strömberg, Topias
2024
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024101781137
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024101781137
Tiivistelmä
The global warming and resulting pressure from customers and legislators to slow it down and stop it creates requirements for organizations to improve their environmental footprint. To decrease emissions, one must first know their emissions profile. Greenhouse gas (GHG) emissions accounting is emerging as a new field and extension for financial accounting to provide solutions in that area. Accounting for emissions is not only another new expense for a company, but some research has shown that there is a positive correlation between environmental and financial performance. To obtain those possible benefits an organization needs a strategy that is based on facts and current situation within the company. That strategy can only be formulated after the basics of the current situation as well as regulatory environment are known and understood.
The goal of this thesis is to investigate the current practices, related challenges and corresponding solutions of GHG accounting within a case company in a cradle-to-gate scope. Aim was to collect information into a single place and highlight obstacles that may hinder the process of achieving set targets and to propose general solutions. First, the theoretical framework, namely history and basics of GHG accounting, lack of standardization in the field, and the cradle-to-gate scope, was explained. Then, this thesis shed light on the most prominent relevant standards and frameworks related to the case company’s operations, i.e. GHG protocol and GLEC framework.
Data was extracted from case company’s systems, shaped into suitable form and then analyzed. Experts in the case company then explained further details. Based on the results, thesis highlights nine challenges and more sub-challenges related to the case company’s GHG accounting processes and suggests how those could be solved in the future. When compared to earlier research no major exceptions were found. For example, lack of necessary data and the poor quality of available data were highlighted in the existing research and were also present in the challenges of the case company.
As a generalization most challenges and their solutions can be tied up with a theme of sustainability is a journey. One must start somewhere and not everything is possible to be done from the beginning. Time for incremental improvements comes when the initially set goals are achieved and organization has matured enough to aim for more ambitious targets. Ilmaston lämpeneminen ja siitä aiheutuva kuluttajien sekä lainsäätäjien asettama paine hidastaa ja lopulta pysäyttää se asettaa organisaatioille vaatimuksia parantaa ympäristö-jalanjälkeään. Vähentääkseen päästöjä on ensin tunnettava oma päästöprofiili. Päästölaskenta on nousemassa taloudellisen kirjanpidon rinnalle uutena alana ja tarjoaa ratkaisuja tällä saralla. Päästöjen huomioon ottaminen ei ole vain uusi kustannus yritykselle, vaan jotkut tutkimukset ovat osoittaneet, että ympäristön huomioimisen ja taloudellisen suorituskyvyn välillä on positiivinen korrelaatio. Näiden mahdollisten etujen saavuttamiseksi organisaatio tarvitsee strategian, joka perustuu tosiasioihin ja yrityksen nykytilanteeseen. Tämä strategia voidaan muotoilla vasta, kun tunnetaan ja ymmärretään sekä nykytilanteen perusteet että sääntely-ympäristön rajoitteet.
Tämän diplomityön tavoitteena on tutkia päästölaskennan tämänhetkisiä käytäntöjä, niihin liittyviä haasteita ja vastaavia ratkaisuja kohdeyrityksessä ”cradle-to-gate” kontekstissa. Tavoitteena oli kerätä hajanaiset käytänteet yhteen paikkaan sekä tuoda esiin esteitä, jotka voivat haitata asetettujen tavoitteiden saavuttamista sekä ehdottaa yleisiä ratkaisuja tunnistettuihin haasteisiin. Ensin selitettiin teoreettinen viitekehys eli päästölaskennan historia ja perusteet, alan standardoinnin puute ja ”cradle-to-gate” konteksti. Tämän jälkeen tämä opinnäytetyö esittelee merkittävimmät kohdeyrityksen toimintaan liittyvät relevantit standardit ja viitekehykset kuten GHG-protokolla ja GLEC-kehys.
Data kerättiin kohdeyrityksen järjestelmistä, muotoiltiin sopivaan muotoon ja analysoitiin. Kohdeyrityksen asiantuntijat antoivat lisätietoja tarvittaessa. Työ tunnisti yhdeksän haastetta sekä lisäksi alahaasteita, jotka liittyvät tapausyhtiön päästölaskennan prosesseihin ja ehdottaa yleisiä ratkaisumalleja niihin. Aiempiin tutkimuksiin verrattuna suuria poikkeuksia ei löytynyt. Esimerkiksi tarvittavan tiedon puute ja saatavilla olevan tiedon heikko laatu korostuivat olemassa olevassa tutkimuksessa ja olivat läsnä myös tapausyrityksen haasteissa.
Yleistyksenä voidaan sanoa useimpien haasteista ja niiden ratkaisuista kiteytyvän ajatukseen: vastuullisuus on matka. Jostain on aloitettava, eikä kaikkea ole mahdollista tehdä alusta alkaen. Aika asteittaisille parannuksille tulee, kun alun perin asetetut tavoitteet on saavutettu ja organisaatio on kypsä asettamaan kunnianhimoisempia tavoitteita.
The goal of this thesis is to investigate the current practices, related challenges and corresponding solutions of GHG accounting within a case company in a cradle-to-gate scope. Aim was to collect information into a single place and highlight obstacles that may hinder the process of achieving set targets and to propose general solutions. First, the theoretical framework, namely history and basics of GHG accounting, lack of standardization in the field, and the cradle-to-gate scope, was explained. Then, this thesis shed light on the most prominent relevant standards and frameworks related to the case company’s operations, i.e. GHG protocol and GLEC framework.
Data was extracted from case company’s systems, shaped into suitable form and then analyzed. Experts in the case company then explained further details. Based on the results, thesis highlights nine challenges and more sub-challenges related to the case company’s GHG accounting processes and suggests how those could be solved in the future. When compared to earlier research no major exceptions were found. For example, lack of necessary data and the poor quality of available data were highlighted in the existing research and were also present in the challenges of the case company.
As a generalization most challenges and their solutions can be tied up with a theme of sustainability is a journey. One must start somewhere and not everything is possible to be done from the beginning. Time for incremental improvements comes when the initially set goals are achieved and organization has matured enough to aim for more ambitious targets.
Tämän diplomityön tavoitteena on tutkia päästölaskennan tämänhetkisiä käytäntöjä, niihin liittyviä haasteita ja vastaavia ratkaisuja kohdeyrityksessä ”cradle-to-gate” kontekstissa. Tavoitteena oli kerätä hajanaiset käytänteet yhteen paikkaan sekä tuoda esiin esteitä, jotka voivat haitata asetettujen tavoitteiden saavuttamista sekä ehdottaa yleisiä ratkaisuja tunnistettuihin haasteisiin. Ensin selitettiin teoreettinen viitekehys eli päästölaskennan historia ja perusteet, alan standardoinnin puute ja ”cradle-to-gate” konteksti. Tämän jälkeen tämä opinnäytetyö esittelee merkittävimmät kohdeyrityksen toimintaan liittyvät relevantit standardit ja viitekehykset kuten GHG-protokolla ja GLEC-kehys.
Data kerättiin kohdeyrityksen järjestelmistä, muotoiltiin sopivaan muotoon ja analysoitiin. Kohdeyrityksen asiantuntijat antoivat lisätietoja tarvittaessa. Työ tunnisti yhdeksän haastetta sekä lisäksi alahaasteita, jotka liittyvät tapausyhtiön päästölaskennan prosesseihin ja ehdottaa yleisiä ratkaisumalleja niihin. Aiempiin tutkimuksiin verrattuna suuria poikkeuksia ei löytynyt. Esimerkiksi tarvittavan tiedon puute ja saatavilla olevan tiedon heikko laatu korostuivat olemassa olevassa tutkimuksessa ja olivat läsnä myös tapausyrityksen haasteissa.
Yleistyksenä voidaan sanoa useimpien haasteista ja niiden ratkaisuista kiteytyvän ajatukseen: vastuullisuus on matka. Jostain on aloitettava, eikä kaikkea ole mahdollista tehdä alusta alkaen. Aika asteittaisille parannuksille tulee, kun alun perin asetetut tavoitteet on saavutettu ja organisaatio on kypsä asettamaan kunnianhimoisempia tavoitteita.
