Primary tools and techniques in game development
Immonen, Jenna (2024)
Kandidaatintyö
Immonen, Jenna
2024
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024102486877
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024102486877
Tiivistelmä
Game development tools and techniques have rapidly advanced in recent years and they keep advancing. This progress is influenced by factors such as the increasing integration of artificial intelligence into these tools and techniques to achieve more effective results. This thesis investigates primary tools and techniques used in different stages of modern game development. The research was conducted as a literature review, in which various tools, such as programming techniques, game engines, and animation tools, were analysed. Additionally, the study investigates the requirements for tool selection.
The research reveals that popular game engines such as Unity, Unreal Engine, and Godot are widely used in game development because they support collaboration between different aspects of game creation. The findings also reveal that the game development process is significantly impacted by the choice of development tools. These tools improve collaboration among programming, design, and audio engineering, leading to improved game performance and user experience.
This research provides creators with valuable insights on how to utilise available tools and techniques more effectively in game creation, ensuring that the games meet the demands of both players and the evolving gaming industry. It also highlights the importance for staying informed about emerging tools, as this knowledge in essential for game developers to stay competitive in the rapidly evolving gaming industry. Pelin kehittämisen työkalut ja tekniikat ovat kehittyneet nopeasti viime vuosina, ja ne kehittyvät koko ajan eteenpäin. Tähän kehitykseen vaikuttavat tekijät, kuten se, että tekoälyä integroidaan yhä enemmän näihin työkaluihin ja tekniikoihin tehokkaampien tulosten saavuttamiseksi. Tämä opinnäytetyö tutkii keskeisiä työkaluja ja tekniikoita, joita käytetään nykyaikaisen pelinkehityksen eri vaiheissa. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa analysoitiin erilaisia työkaluja, kuten ohjelmointitekniikoita, pelimoottoreita sekä animaatiotyökaluja. Lisäksi tutkimus selvittää työkalujen valintaa koskevia vaatimuksia.
Tutkimus osoittaa, että suositut pelimoottorit, kuten Unity, Unreal Engine ja Godot, ovat laajalti käytössä pelikehityksessä, koska ne toimivat eri työkalujen kanssa, joita käytetään pelin luomiseen. Tulokset paljastavat myös, että pelikehitysprosessiin vaikuttaa merkittävästi kehitystyökalujen valinta. Nämä työkalut parantavat yhteistyötä ohjelmoinnin, suunnittelun ja äänitekniikan välillä, mikä johtaa parempaan pelin suorituskykyyn ja käyttäjäkokemukseen.
Tämä tutkimus tarjoaa luojille hyödyllisiä näkemyksiä siitä, kuinka hyödyntää käytettävissä olevia työkaluja ja tekniikoita tehokkaammin pelin luomisessa, varmistaen, että pelit täyttävät sekä pelaajien että kehittyvän peliteollisuuden vaatimukset. Tutkimus korostaa myös, kuinka tärkeää pelinkehittäjien on pysyä ajan tasalla kehittyvistä työkaluista, sillä tämä tieto on välttämätöntä heille kilpailukyvyn säilyttämiseksi nopeasti kehittyvällä pelialalla.
The research reveals that popular game engines such as Unity, Unreal Engine, and Godot are widely used in game development because they support collaboration between different aspects of game creation. The findings also reveal that the game development process is significantly impacted by the choice of development tools. These tools improve collaboration among programming, design, and audio engineering, leading to improved game performance and user experience.
This research provides creators with valuable insights on how to utilise available tools and techniques more effectively in game creation, ensuring that the games meet the demands of both players and the evolving gaming industry. It also highlights the importance for staying informed about emerging tools, as this knowledge in essential for game developers to stay competitive in the rapidly evolving gaming industry.
Tutkimus osoittaa, että suositut pelimoottorit, kuten Unity, Unreal Engine ja Godot, ovat laajalti käytössä pelikehityksessä, koska ne toimivat eri työkalujen kanssa, joita käytetään pelin luomiseen. Tulokset paljastavat myös, että pelikehitysprosessiin vaikuttaa merkittävästi kehitystyökalujen valinta. Nämä työkalut parantavat yhteistyötä ohjelmoinnin, suunnittelun ja äänitekniikan välillä, mikä johtaa parempaan pelin suorituskykyyn ja käyttäjäkokemukseen.
Tämä tutkimus tarjoaa luojille hyödyllisiä näkemyksiä siitä, kuinka hyödyntää käytettävissä olevia työkaluja ja tekniikoita tehokkaammin pelin luomisessa, varmistaen, että pelit täyttävät sekä pelaajien että kehittyvän peliteollisuuden vaatimukset. Tutkimus korostaa myös, kuinka tärkeää pelinkehittäjien on pysyä ajan tasalla kehittyvistä työkaluista, sillä tämä tieto on välttämätöntä heille kilpailukyvyn säilyttämiseksi nopeasti kehittyvällä pelialalla.