Yrittäjyysintention muutokset COVID-19 pandemian aikana
Nevalainen, Esa-Pekka (2024)
Diplomityö
Nevalainen, Esa-Pekka
2024
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024110890181
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024110890181
Tiivistelmä
Yritykset ja uusien yrityksien syntyminen on talouden dynamiikan kannalta tärkeää. Uudet yritykset tuovat mukanaan kilpailua, innovaatioita ja uusia työpaikkoja, mikä uudistaa yrityskenttää ja edistää talouden kasvua. COVID-19 pandemia vaikutti talouteen ja liiketoimintoihin merkittävällä tavalla. Globaalin kriisin negatiiviset vaikutukset nuorten opiskelijoiden yrittäjyysintentioon voisivat aiheuttaa pitkävaikutteista haittaa talouden kehitykselle.
Diplomityön tarkoituksena oli selvittää COVID-19 pandemian vaikutuksia nuorten opiskelijoiden yrittäjyysintentioon. Yrittäjyysintentiolla on merkitystä uusien yrityksen syntymiselle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko muutoksia havaittavissa ja mitkä ovat merkittävimmät muuttujat. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena survey-tutkimuksena sekundaariaineistosta. Aineistona käytettiin GUESSS survey-tutkimuksen aineistoa vuosilta 2018 ja 2021, joissa on kartoitettu korkeakouluopiskelijoiden suhtautumista yrittäjyyteen. Tutkimusvuosien aineistoista rajattiin käytettäväksi diplomityön kannalta olennainen vertailukelpoinen aineisto. Aineisto sisälsi tietoa vastaajan perustiedoista, uravalinnan intentioista ja yksilöllisistä ominaisuuksista.
Tutkimustuloksista ilmenee, että nuorten opiskelijoiden yrittäjyysintention taso on hieman laskenut vuosien 2018 ja 2021 välillä. Opiskelijoiden osuus, jotka eivät osaa sanoa omia uravalinnan intentioita on kasvanut. Nuorten kokema oppilaitoksen kannustavuus yrittäjyyteen on noussut ja yrittäjyyskursseille osallistumisen on koettu parantaneen kykyä tunnistaa liiketoimintamahdollisuus. Oman taitotason arvio johtaa yritystä on noussut ja nuoret opiskelijat pitävät itseään kyvykkäämpinä johtamaan yritystä pandemian aikana, kuin ennen sitä. Tutkimustulokset osoittavat, että pääaineittain muutoksia tarkasteltaessa eroavaisuudet ovat merkittäviä. The establishment of businesses and the emergence of new enterprises are essential for economic dynamism. New companies bring competition, innovation, and new employment opportunities, revitalizing the business landscape and driving economic growth. The COVID-19 pandemic had a significant impact on the economy and business operations. The negative effects of this global crisis on young students’ entrepreneurial intentions could lead to long-term harm to economic development.
The purpose of this thesis was to examine the effects of the COVID-19 pandemic on entrepreneurial intentions among young students. Entrepreneurial intention is important for the emergence of new businesses. The study aimed to determine if there were any noticeable changes and to identify the most significant variables. Conducted as a quantitative survey study using secondary data, it utilized data from the GUESSS surveys from 2018 and 2021, which surveyed university student’s attitudes toward entrepreneurship. For this thesis, relevant and comparable data was extracted from the survey years. The dataset included respondents’ background information, career choice intentions, and personal characteristics.
The findings indicate a slight decrease in young student’s entrepreneurial intention levels between 2018 and 2021. The proportion of students uncertain about their career intentions has increased. The perception of institutional support for entrepreneurship has risen, and students reported that entrepreneurship courses enhanced their ability to recognize entrepreneurial opportunities. Self-assessments of entrepreneurial skill levels have also improved, with young students considering themselves more capable of leading a business during the pandemic than before. The results further reveal significant differences when examining changes by field of study.
Diplomityön tarkoituksena oli selvittää COVID-19 pandemian vaikutuksia nuorten opiskelijoiden yrittäjyysintentioon. Yrittäjyysintentiolla on merkitystä uusien yrityksen syntymiselle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko muutoksia havaittavissa ja mitkä ovat merkittävimmät muuttujat. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena survey-tutkimuksena sekundaariaineistosta. Aineistona käytettiin GUESSS survey-tutkimuksen aineistoa vuosilta 2018 ja 2021, joissa on kartoitettu korkeakouluopiskelijoiden suhtautumista yrittäjyyteen. Tutkimusvuosien aineistoista rajattiin käytettäväksi diplomityön kannalta olennainen vertailukelpoinen aineisto. Aineisto sisälsi tietoa vastaajan perustiedoista, uravalinnan intentioista ja yksilöllisistä ominaisuuksista.
Tutkimustuloksista ilmenee, että nuorten opiskelijoiden yrittäjyysintention taso on hieman laskenut vuosien 2018 ja 2021 välillä. Opiskelijoiden osuus, jotka eivät osaa sanoa omia uravalinnan intentioita on kasvanut. Nuorten kokema oppilaitoksen kannustavuus yrittäjyyteen on noussut ja yrittäjyyskursseille osallistumisen on koettu parantaneen kykyä tunnistaa liiketoimintamahdollisuus. Oman taitotason arvio johtaa yritystä on noussut ja nuoret opiskelijat pitävät itseään kyvykkäämpinä johtamaan yritystä pandemian aikana, kuin ennen sitä. Tutkimustulokset osoittavat, että pääaineittain muutoksia tarkasteltaessa eroavaisuudet ovat merkittäviä.
The purpose of this thesis was to examine the effects of the COVID-19 pandemic on entrepreneurial intentions among young students. Entrepreneurial intention is important for the emergence of new businesses. The study aimed to determine if there were any noticeable changes and to identify the most significant variables. Conducted as a quantitative survey study using secondary data, it utilized data from the GUESSS surveys from 2018 and 2021, which surveyed university student’s attitudes toward entrepreneurship. For this thesis, relevant and comparable data was extracted from the survey years. The dataset included respondents’ background information, career choice intentions, and personal characteristics.
The findings indicate a slight decrease in young student’s entrepreneurial intention levels between 2018 and 2021. The proportion of students uncertain about their career intentions has increased. The perception of institutional support for entrepreneurship has risen, and students reported that entrepreneurship courses enhanced their ability to recognize entrepreneurial opportunities. Self-assessments of entrepreneurial skill levels have also improved, with young students considering themselves more capable of leading a business during the pandemic than before. The results further reveal significant differences when examining changes by field of study.