“As a woman, you definitely need to be damn tough” : experiences of female entrepreneurs in Finland’s new venture landscape
Aapro, Anniina (2024)
Pro gradu -tutkielma
Aapro, Anniina
2024
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024111290937
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024111290937
Tiivistelmä
Female-owned businesses are one of the fastest-growing form of business, significantly impacting both innovation and wealth creation globally. According to the Global Entrepreneurship Monitor, over 230 million women are involved in entrepreneurial activities across 59 countries, which emphasizes the growing role of women in global economic development. Although female entrepreneurship is on the rise, their experiences and the challenges they face are still largely underexplored, especially regarding cultural and gender-related dynamics.
Finland is known for its commitment to gender equality, and therefore, this research aims to address a research gap by examining the experiences of female entrepreneurs in Finland. Despite Finland's relatively high ranking on the EU Gender Equality Index, female entrepreneurship is still underrepresented revealing a gap between progress in gender equality and actual entrepreneurial participation. The goal is to understand the experiences of female entrepreneurs and the gendered inequalities that emerge through them.
This study is based on a qualitative research design with narrative interviews. The analysis of the results involves thematic content analysis and composite narrative techniques to maintain anonymity. Findings reveal four main themes of the new venture landscape and the female entrepreneurs engaging with it: cultural and structural barriers, gender biases and discrimination, the resilience and adaptability of female entrepreneurs, and opportunities for change and inclusion. The entrepreneurial landscape in Finland can be seen as heavily masculine, as traditional models of entrepreneurship maintain masculine norms, which marginalize the contributions of female entrepreneurs. The findings emphasized women being overlooked or belittled and reported both subtle and obvious forms of discrimination. However, the findings show that female entrepreneurs develop great resilience and adaptability, and that there is genuine potential for change and inclusion in the field.
These insights aim to improve the understanding of the connection between gender and entrepreneurship and emphasize the need inclusivity. Ultimately, the research seeks to enrich discussions on gender equality and support female entrepreneurship in Finland. Naisomisteiset yritykset ovat yksi nopeimmin kasvavista yrittäjäryhmistä vaikuttaen merkittävästi sekä innovaatioiden kehittämiseen että varallisuuden luomiseen maailmanlaajuisesti. Global Entrepreneurship Monitorin mukaan yli 230 miljoonaa naista on mukana yritystoiminnassa 59 eri maassa, mikä korostaa naisten kasvavaa roolia globaalissa talouskehityksessä. Vaikka naisyrittäjyys onkin kasvussa, heidän kokemuksensa ja kohtaamansa haasteet ovat edelleen alitutkittuja erityisesti kulttuuristen ja sukupuoleen liittyvien dynamiikkojen osalta.
Suomi tunnetaan sitoutumisestaan sukupuolten väliseen tasa-arvoon, ja tutkimukseni pyrkiikin täydentämään tutkimusaukkoa tarkastelemalla naisyrittäjien kokemuksia Suomessa. Vaikka Suomi sijoittuu suhteellisen korkealle EU sukupuolten tasa-arvoindeksissä, naisyrittäjyys on yhä selvästi aliedustettua tuoden esiin eron sukupuolten tasa-arvon edistymisen ja todellisen yrittäjyysosallistumisen välillä. Tavoitteena on siis nostaa esille ja ymmärtää naisyrittäjien kokemuksia sekä niiden kautta ilmeneviä sukupuolittuneita epäkohtia.
Menetelminä tutkimuksessa on käytetty laadullista tutkimusta, ja aineiston keruu on toteutettu neljän narratiivisen haastattelun avulla. Tulosten analysointiin on käytetty temaattista sisältöanalyysiä sekä komposiittinarratiivia anonymiteetin säilyttämiseksi. Tulokset paljastavat neljä keskeistä teemaa yrittäjyyskentästä sekä naisyrittäjistä: kulttuuriset ja rakenteelliset esteet, sukupuolivääristymät ja syrjintä, naisyrittäjien sitkeys ja sopeutumiskyky sekä mahdollisuudet muutokselle ja inkluusiolle. Suomen kasvuyrittäjyyskenttä voidaan nähdä vahvasti maskuliinisena, jota perinteiset yrittäjyysmallit ylläpitävät usein sivuuttaen naisyrittäjien panoksen. Tutkimus tuo esiin naisyrittäjien kohtaamaa vähättelyä, joka ilmenee sekä hienovaraisia että usein myös räikeitä syrjinnän muotoja. Tulokset kuitenkin osoittavat naisyrittäjien kehittävän vahvaa resilienssiä ja sopeutumiskykyä sekä potentiaalin kehittää alaa inklusiivisemmaksi.
Haastatteluista saadut tulokset syventävät ymmärrystä sukupuolen ja yrittäjyyden yhteydestä. Tarkoituksena on parantaa yrittäjäyhteisön keskustelua sukupuolten tasa-arvosta ja löytää keinoja tukea naisyrittäjyyttä Suomessa.
Finland is known for its commitment to gender equality, and therefore, this research aims to address a research gap by examining the experiences of female entrepreneurs in Finland. Despite Finland's relatively high ranking on the EU Gender Equality Index, female entrepreneurship is still underrepresented revealing a gap between progress in gender equality and actual entrepreneurial participation. The goal is to understand the experiences of female entrepreneurs and the gendered inequalities that emerge through them.
This study is based on a qualitative research design with narrative interviews. The analysis of the results involves thematic content analysis and composite narrative techniques to maintain anonymity. Findings reveal four main themes of the new venture landscape and the female entrepreneurs engaging with it: cultural and structural barriers, gender biases and discrimination, the resilience and adaptability of female entrepreneurs, and opportunities for change and inclusion. The entrepreneurial landscape in Finland can be seen as heavily masculine, as traditional models of entrepreneurship maintain masculine norms, which marginalize the contributions of female entrepreneurs. The findings emphasized women being overlooked or belittled and reported both subtle and obvious forms of discrimination. However, the findings show that female entrepreneurs develop great resilience and adaptability, and that there is genuine potential for change and inclusion in the field.
These insights aim to improve the understanding of the connection between gender and entrepreneurship and emphasize the need inclusivity. Ultimately, the research seeks to enrich discussions on gender equality and support female entrepreneurship in Finland.
Suomi tunnetaan sitoutumisestaan sukupuolten väliseen tasa-arvoon, ja tutkimukseni pyrkiikin täydentämään tutkimusaukkoa tarkastelemalla naisyrittäjien kokemuksia Suomessa. Vaikka Suomi sijoittuu suhteellisen korkealle EU sukupuolten tasa-arvoindeksissä, naisyrittäjyys on yhä selvästi aliedustettua tuoden esiin eron sukupuolten tasa-arvon edistymisen ja todellisen yrittäjyysosallistumisen välillä. Tavoitteena on siis nostaa esille ja ymmärtää naisyrittäjien kokemuksia sekä niiden kautta ilmeneviä sukupuolittuneita epäkohtia.
Menetelminä tutkimuksessa on käytetty laadullista tutkimusta, ja aineiston keruu on toteutettu neljän narratiivisen haastattelun avulla. Tulosten analysointiin on käytetty temaattista sisältöanalyysiä sekä komposiittinarratiivia anonymiteetin säilyttämiseksi. Tulokset paljastavat neljä keskeistä teemaa yrittäjyyskentästä sekä naisyrittäjistä: kulttuuriset ja rakenteelliset esteet, sukupuolivääristymät ja syrjintä, naisyrittäjien sitkeys ja sopeutumiskyky sekä mahdollisuudet muutokselle ja inkluusiolle. Suomen kasvuyrittäjyyskenttä voidaan nähdä vahvasti maskuliinisena, jota perinteiset yrittäjyysmallit ylläpitävät usein sivuuttaen naisyrittäjien panoksen. Tutkimus tuo esiin naisyrittäjien kohtaamaa vähättelyä, joka ilmenee sekä hienovaraisia että usein myös räikeitä syrjinnän muotoja. Tulokset kuitenkin osoittavat naisyrittäjien kehittävän vahvaa resilienssiä ja sopeutumiskykyä sekä potentiaalin kehittää alaa inklusiivisemmaksi.
Haastatteluista saadut tulokset syventävät ymmärrystä sukupuolen ja yrittäjyyden yhteydestä. Tarkoituksena on parantaa yrittäjäyhteisön keskustelua sukupuolten tasa-arvosta ja löytää keinoja tukea naisyrittäjyyttä Suomessa.