Evaluating operational efficiency and financial performance using data envelopment analysis : a case study of U.S. airlines (2010–2020)
Söderholm, Michaela (2024)
Pro gradu -tutkielma
Söderholm, Michaela
2024
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024111290941
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024111290941
Tiivistelmä
This thesis evaluates the operational efficiency of ten U.S. airlines from 2010 to 2020 using Data Envelopment Analysis (DEA), combining operational and financial variables. The analysis conducted shows significant differences in operational efficiency across airlines indicating that whereas some airlines have consistently achieved high efficiency scores, the others constantly display inefficiencies, particularly in scale management within the period of interest.
The results of this study align with the earlier research, such as Greer (2008) and Lee and Worthington (2010), which demonstrated that low-cost carriers tend to outperform full-service carriers in terms of operational efficiency. However, this study also confirms that not all full-service carriers faced inefficiencies during between 2010 and 2020. The research showed that some full-service airlines can manage resources effectively despite the complexity of their operations. This study provides new insights by incorporating more recent data, extending through 2020, when COVID-19 pandemic occurred. Tämä tutkielma arvioi kymmenen yhdysvaltalaisen lentoyhtiön toiminnan tehokkuutta vuosina 2010–2020 käyttäen Data Envelopment Analysis (DEA) -menetelmää, yhdistäen operatiivisia ja taloudellisia muuttujia. Suoritettu analyysi osoittaa merkittäviä eroja lentoyhtiöiden toiminnan tehokkuudessa viitaten siihen, että jotkin lentoyhtiöistä saavuttivat jatkuvasti korkeammat tehokkuuspisteet, kun taas toiset osoittivat jatkuvasti tehottomuutta erityisesti mittakaavan hallinnassa tutkimusjakson aikana.
Tutkielman tulokset ovat linjassa aiempien tutkimusten kanssa, kuten Greer (2008) ja Lee ja Worthington (2010) osoittivat, että halpalentoyhtiöt yleensä suoriutuvat paremmin operatiivisen tehokkuuden osalta kuin perinteiset täyden palvelun lentoyhtiöt. Tämä tutkielma kuitenkin vahvistaa, etteivät kaikki täyden palvelun lentoyhtiöt osoittaneet tehottomuutta vuosina 2010–2020. Tutkimus osoitti, että jotkin täyden palvelun lentoyhtiöt kykenevät hallitsemaan resurssejaan tehokkaasti huolimatta monitahoisista toiminnoistaan. Tutkielma tarjoaa uusia näkemyksiä hyödyntämällä viimeaikaisempaa dataa ulottuen vuoteen 2020, jolloin COVID-19 pandemia oli käynnissä.
The results of this study align with the earlier research, such as Greer (2008) and Lee and Worthington (2010), which demonstrated that low-cost carriers tend to outperform full-service carriers in terms of operational efficiency. However, this study also confirms that not all full-service carriers faced inefficiencies during between 2010 and 2020. The research showed that some full-service airlines can manage resources effectively despite the complexity of their operations. This study provides new insights by incorporating more recent data, extending through 2020, when COVID-19 pandemic occurred.
Tutkielman tulokset ovat linjassa aiempien tutkimusten kanssa, kuten Greer (2008) ja Lee ja Worthington (2010) osoittivat, että halpalentoyhtiöt yleensä suoriutuvat paremmin operatiivisen tehokkuuden osalta kuin perinteiset täyden palvelun lentoyhtiöt. Tämä tutkielma kuitenkin vahvistaa, etteivät kaikki täyden palvelun lentoyhtiöt osoittaneet tehottomuutta vuosina 2010–2020. Tutkimus osoitti, että jotkin täyden palvelun lentoyhtiöt kykenevät hallitsemaan resurssejaan tehokkaasti huolimatta monitahoisista toiminnoistaan. Tutkielma tarjoaa uusia näkemyksiä hyödyntämällä viimeaikaisempaa dataa ulottuen vuoteen 2020, jolloin COVID-19 pandemia oli käynnissä.