ISO 9001:2015 laadunhallintajärjestelmän kehittäminen teollisuuden prosessisuojaukseen erikoistuneelle yritykselle
Keränen, Jenni (2024)
Diplomityö
Keränen, Jenni
2024
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024111291134
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024111291134
Tiivistelmä
J&T Technology Oy on vuonna 2014 perustettu teollisuuden prosessisuojaukseen erikoistunut yritys. Yrityksen asiakkaina on sekä kotimaisia että ulkomaisia yrityksiä niin kotimaassa kuin ulkomailla. Asiakkaiden vaatimukset ovat kasvaneet ja asiakkaina on yrityksiä, jotka edellyttävät yhteistyökumppaneiltaan sekä toimittajiltaan olemassa olevaa laadunhallintajärjestelmää. Diplomityön tarkoituksena on luoda J&T Technology Oy:lle pohja sähköiselle laadunhallintajärjestelmälle, joka pohjautuu ISO 9001:2015-standardin vaatimuksiin.
Työ aloitettiin kartoittamalla yrityksen tämänhetkinen tilanne ISO 9001:2015-standardin vaatimusten suhteen. Kartoituksen perusteella todettiin, että osa vaatimuksista oli olemassa henkilöityneenä tai olemassa osittain, mutta mitään standardin kohtaa ei ollut dokumentoitu ja osa vaatimuksista ei toteutunut ollenkaan.
Diplomityön yhteydessä laadittiin yritykselle sähköinen laatukansio, joka on yksi pääkansio yrityksen toimihenkilöille luodussa yhteisessä sähköisessä jaetussa kansiorakenteessa. Laatukansioon luotiin alakansiorakenne sekä osa sisällöstä, kuten prosessikaaviot, organisaatiokaavio, dokumenttipohjat, kokouskäytännöt ja esityslistapohjat sekä laatukäsikirjalle sisällysluettelo. J&T Technology Oy is a company founded in 2014 specializing in the protection of industrial processes. The company's customers consist of domestic and foreign companies. The demands of companies have grown, and they have begun to demand an existing quality management system from their partners and suppliers. The purpose of the thesis is to create a basis for an electronic quality management system for J&T Technology Oy, which is based on the requirements of the ISO 9001:2015 standard.
The work started by mapping the current situation of the company in relation to the requirements of the ISO 9001:2015 standard. Based on the mapping, it was concluded that some of the requirements did exist, but were not documented, some of the requirements were not fulfilled at all, and only one point was perceived as something that can be delimited outside the quality management system.
In connection with the thesis, an electronic quality folder was prepared for the company, which is one of the main folders in the common electronic shared folder structure created for the company's employees. A subfolder structure was created in the Laatukansio- folder and part of contents, such as process diagrams, document templates, meeting practices and agenda templates, and contents for the quality manual.
Työ aloitettiin kartoittamalla yrityksen tämänhetkinen tilanne ISO 9001:2015-standardin vaatimusten suhteen. Kartoituksen perusteella todettiin, että osa vaatimuksista oli olemassa henkilöityneenä tai olemassa osittain, mutta mitään standardin kohtaa ei ollut dokumentoitu ja osa vaatimuksista ei toteutunut ollenkaan.
Diplomityön yhteydessä laadittiin yritykselle sähköinen laatukansio, joka on yksi pääkansio yrityksen toimihenkilöille luodussa yhteisessä sähköisessä jaetussa kansiorakenteessa. Laatukansioon luotiin alakansiorakenne sekä osa sisällöstä, kuten prosessikaaviot, organisaatiokaavio, dokumenttipohjat, kokouskäytännöt ja esityslistapohjat sekä laatukäsikirjalle sisällysluettelo.
The work started by mapping the current situation of the company in relation to the requirements of the ISO 9001:2015 standard. Based on the mapping, it was concluded that some of the requirements did exist, but were not documented, some of the requirements were not fulfilled at all, and only one point was perceived as something that can be delimited outside the quality management system.
In connection with the thesis, an electronic quality folder was prepared for the company, which is one of the main folders in the common electronic shared folder structure created for the company's employees. A subfolder structure was created in the Laatukansio- folder and part of contents, such as process diagrams, document templates, meeting practices and agenda templates, and contents for the quality manual.