Ratapihojen tehokkuuden parantaminen : kapasiteetinhallinnan käytännöt ja tietopohjaiset näkökulmat
Vanne, Kaius (2024)
Diplomityö
Vanne, Kaius
2024
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241218104547
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241218104547
Tiivistelmä
Junaliikenteen kasvava liikennemäärä sekä muuttuva rautatieliikenteen juridinen toimintaympäristö velvoittaa kansainvälisesti rataverkon haltijoita sekä Suomessa liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Raidetta kehittämään digitaalisia liikenteenohjausjärjestelmiä. Ratapihojen tehokas käyttö on edellytys toimivalle ja sujuvalle raideliikenteelle. Suomessa otettiin vuonna 2020 käyttöön vuonna kapasiteettiohjauspalvelu, jonka tarkoituksena on toimia yhdenvertaisena ratapihojen ratakapasiteetin jakajana liikennöitsijöille. Palvelusta vastaa Fintraffic Raide Oy.
Tässä diplomityössä tutkitaan ratapihojen kapasiteetinhallinnan tietotarpeita eri rautatieliikenteen toimijoilla. Tutkimuksessa haastatellaan Väyläviraston, Fintraffic Raiteen, VR:n sekä North Rail Oy:n asiantuntijoita. Haastattelussa selvitetään heidän ratapihojen kapasiteetinhallinnan tiedon hyödyntämisen nykytilanne sekä tulevaisuuden tarpeet, ja ehdotetaan näiden pohjalta metriikkoja ja raportointiehdotuksia kullekin organisaatiolle. Tutkimuksessa myös selvitettiin Suomen ja Ruotsin ratapihojen kapasiteetinhallinnan toimintoja ja käytänteitä.
Tutkimuksessa havaittiin, että eri toimijoiden tietotarpeet liittyvät sekä operatiivisen tilannekuvan muodostamiseen sekä pitkän aikavälin trendien seuraamiseen. Ratapihojen tilannekuvan parantaminen nousi keskeiseksi teemaksi. Lopputuloksena työssä valmisteltiin raportointiehdotuksia ja metriikkoja, joita kunkin haastatellun organisaation olisi mielekästä seurata omien toimintojensa kehittämiseksi. The increasing volume of rail traffic and the evolving legal operating environment of railway transport are driving infrastructure managers worldwide and in Finland also the traffic control company Fintraffic Raide to develop digital traffic control systems. The efficient use of rail yards is a prerequisite for functional and smooth rail transport. In Finland, a capacity control service was introduced in 2020 to serve as an impartial allocator of track capacity in rail yards for railway operators. The service is managed by Fintraffic Raide Oy.
This master's thesis investigates the information needs related to rail yard capacity management among various railway transport stakeholders. The study includes interviews with experts from the Finnish Transport Infrastructure Agency (Väylävirasto), Fintraffic Raide Oy, VR Group, and North Rail Oy. The interviews explore the current state of information utilization in rail yard capacity management as well as future needs, leading to proposed metrics and reporting suggestions for each organization. The study also examines the functions and practices of rail yard capacity management in Finland and Sweden.
The findings reveal that stakeholders have information needs related to both the formation of an operational situational overview and the monitoring of long-term trends. Improving the situational overview of rail yards emerged as a central theme. As a result, the thesis proposes reporting suggestions and metrics that each interviewed organization could meaningfully track to support the development of their operations.
Tässä diplomityössä tutkitaan ratapihojen kapasiteetinhallinnan tietotarpeita eri rautatieliikenteen toimijoilla. Tutkimuksessa haastatellaan Väyläviraston, Fintraffic Raiteen, VR:n sekä North Rail Oy:n asiantuntijoita. Haastattelussa selvitetään heidän ratapihojen kapasiteetinhallinnan tiedon hyödyntämisen nykytilanne sekä tulevaisuuden tarpeet, ja ehdotetaan näiden pohjalta metriikkoja ja raportointiehdotuksia kullekin organisaatiolle. Tutkimuksessa myös selvitettiin Suomen ja Ruotsin ratapihojen kapasiteetinhallinnan toimintoja ja käytänteitä.
Tutkimuksessa havaittiin, että eri toimijoiden tietotarpeet liittyvät sekä operatiivisen tilannekuvan muodostamiseen sekä pitkän aikavälin trendien seuraamiseen. Ratapihojen tilannekuvan parantaminen nousi keskeiseksi teemaksi. Lopputuloksena työssä valmisteltiin raportointiehdotuksia ja metriikkoja, joita kunkin haastatellun organisaation olisi mielekästä seurata omien toimintojensa kehittämiseksi.
This master's thesis investigates the information needs related to rail yard capacity management among various railway transport stakeholders. The study includes interviews with experts from the Finnish Transport Infrastructure Agency (Väylävirasto), Fintraffic Raide Oy, VR Group, and North Rail Oy. The interviews explore the current state of information utilization in rail yard capacity management as well as future needs, leading to proposed metrics and reporting suggestions for each organization. The study also examines the functions and practices of rail yard capacity management in Finland and Sweden.
The findings reveal that stakeholders have information needs related to both the formation of an operational situational overview and the monitoring of long-term trends. Improving the situational overview of rail yards emerged as a central theme. As a result, the thesis proposes reporting suggestions and metrics that each interviewed organization could meaningfully track to support the development of their operations.
