Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Ammatilliset ja yleistajuiset julkaisut
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Ammatilliset ja yleistajuiset julkaisut
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tuottavuutta liiketoiminta-analytiikalla

Hussinki, Henri; Orjatsalo, Johanna; Stoklasa, Jan (2024-12-20)

Katso/Avaa
Loppuraportti (1.300Mb)
Lataukset: 


Publishers version

Hussinki, Henri
Orjatsalo, Johanna
Stoklasa, Jan
20.12.2024

172

Lappeenranta-Lahti University of Technology LUT

LUT Scientific and Expertise Publications Tutkimusraportit – Research Reports

School of Business and Management

Kaikki oikeudet pidätetään.
© Lappeenranta-Lahti University of Technology LUT
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-412-207-8

Tiivistelmä

Liiketoiminta-analytiikan avulla tuotettu, datasta analysoimalla ja koostamalla muodostettu tieto on yksi tärkeimmistä resursseista organisaation päätöksentekijöille, lisäten päätösten faktaperustaisuutta, nopeuttaen päätöksentekoa ja parantaen yritysten tuottavuutta ja taloudellista suorituskykyä. Analyyttisen otteen katsotaan myös tukevan päätöksentekijöitä epävarmoissa ja tulkinnanvaraisissa päätöksentekotilanteissa.

Digitalisaatio on parantanut datan saatavuutta samalla, kun analytiikkateknologiat ja -menetelmät ovat kehittyneet ja laskentatehot kasvaneet. Yritykset investoivatkin datatieteeseen ja analytiikkaan kasvavissa määrin. Lisääntyneistä investoinneista huolimatta vain pieni osa yrityksistä vaikuttaa hyötyvän näistä panostuksista. Mahdollisiksi syiksi tälle on ehdotettu mm. liiallista teknologiapainottuneisuutta, riittämätöntä analytiikka- ja liiketoimintaosaajien välistä yhteistyötä, perusresurssien puutetta ja analytiikkakäytäntöjen sopimattomuutta yrityksen liiketoiminnan perusluonteeseen.

Liiketoiminta-analytiikan liiketoiminta-arvon luontiin liittyvä tieteellinen tutkimus on edelleen pääosin teknologiavetoista. Lisäksi sellainen tutkimus, joka on pelkän teknologian sijaan huomioinut myös analytiikan arvonluontiin tarvittavat inhimilliset ja muut organisatoriset tietoresurssit, on vasta aloittanut kartoittamaan yrityksen sisäisiä arvonluontimekanismeja ja yrityksen toimintaympäristön mahdollisia vaikutuksia analytiikan arvonluontiin. Erityisesti liiketoiminta-analytiikan roolia strategisten päätösten ja niitä tekevien johtajien tukena on tarkasteltu hyvin rajoitetusti. Jotta liiketoiminta-analytiikan onnistumisen edellytyksistä ja saavutetuista liiketoiminnallisista hyödyistä saataisiin kokonaisvaltaisempaa tietoa, asetimme tavoitteeksemme syventää ja kirkastaa ymmärrystä inhimillisten resurssien, organisatoristen resurssien ja mekanismien ja yrityksen toimintaympäristön vaikutuksista liiketoiminta-analytiikan arvonluontiin, sekä liiketoiminta-analytiikan roolista strategisen päätöksenteon yhteydessä. Hyödynsimme monimenetelmällistä tutkimusotetta asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi ja tuottaaksemme arvokasta uutta tietoa analytiikkaa tutkivalle tiedeyhteisölle ja sitä hyödyntävälle elinkeinoelämälle.

Kirjallisuuskatsauksemme mukaan analytiikan kannalta merkittävät tietoresurssit voidaan jakaa viiteen osa-alueeseen, joista kaikilla on erilaiset roolit liiketoiminta-analytiikan käyttöönotossa, hyödyntämisessä ja arvonluonnissa. Ensimmäinen kahdesta laadullisesta tutkimuksestamme keskittyi tunnistamaan yritysten menestyksekkäästi hyödyntämiä, monipuolisia käytäntöjä analytiikka-ammattilaisten osaamisen (tekniset, johtamis- ja yhteistyötaidot) kehittämiseksi. Toisen laadullisen tutkimuksemme löydökset puolestaan osoittavat, että johtajat hyödyntävät analytiikkaa eri tavoin erilaisissa päätöksentekotilanteissa, hakien siitä konkreettista tukea ja varmuutta päätöksentekoon. Kyselytutkimuksemme vahvisti tätä näkemystä, osoittamalla että yritykset kykenevät parantamaan kilpailukykyään hyödyntämällä liiketoiminta-analytiikkaa strategisessa päätöksenteossa, johon kyseiset johtajat osallistuvat osana toimenkuvaansa. Toinen kyselytutkimuksemme keskeinen löydös oli, että keskitetty analytiikan organisaatiorakenne vaikuttaa merkittävästi analytiikan tarjoamaan operatiiviseen tukeen. Yrityksen toimintaympäristön vaikutuksista analytiikan arvonluontiin käsiteltiin kahdessa eri tutkimusmallissa, joista ensimmäinen osoitti, että liiketoiminta-analytiikkakyvykkyys tukee strategista päätöksentekoa erityisesti korkean riskin toimialoilla ja että hajautettu analytiikan organisaatiorakenne toimii keskitettyä paremmin epävarmoissa olosuhteissa.
 
The knowledge produced through business analytics, by analyzing and compiling data, is one of the most important resources for organizational decision-makers, enhancing the factual basis of decisions, speeding up decision-making, and improving companies' productivity and financial performance. The analytical approach is also considered to support decision-makers in uncertain and ambiguous decision-making situations

Digitalization has improved the availability of data while analytics technologies and methods have advanced and computational power has increased. Consequently, companies are increasingly investing in data science and analytics. Despite these surging investments, only a small portion of companies seem to benefit from these efforts. Possible reasons for this phenomenon have been discussed in prior literature, including the excessive technological focus, insufficient collaboration between analytics and business experts, lack of basic resources, and the unsuitable fit between the company’s analytics practices and the fundamental nature of its business.

Academic research related to the business value creation of business analytics is still primarily technology driven. Moreover, recent research that has extended the focus on human and other organizational knowledge-based resources necessary for business analytics value creation, has just begun to map the internal business analytics value creation mechanisms and the potential impacts of the company’s business environment. In particular, the role of business analytics in strategic decision support has been scantly examined. To obtain a more comprehensive view of the prerequisites for successful business analytics value creation, we set our objectives to deepen and clarify the understanding related to the roles of human skills, other organizational resources and mechanisms, and the company's business environment business analytics value creation, as well as the role of business analytics in the context of strategic decision-making.
We utilized a multi-method research design to achieve the set goals and produce valuable implications for the scientific community and business practitioners.

According to our literature review, significant knowledge-based resources for analytics can be classified into five areas, each having different roles in the adoption, use, and value creation of business analytics. Our qualitative research revealed effective practices for developing analytics professionals' technical, managerial, and collaboration skills (including external training, participation in analytics communities, job rotation, mentoring, recruitment, and work organization that enables collaboration between experts. Another finding from our qualitative research indicated that executives use analytics in various ways in different decision-making situations, while they seek concrete support and certainty from analytics for decision-making.. Our survey research confirmed this view, showing that companies can improve their competitiveness by leveraging business analytics in strategic decision-making, in which these leaders participate as part of their job description. Another key finding from our survey research was that a centralized organizational structure for business analytics significantly affects the operational support provided by analytics. The impacts of the company's business environment on business analytics
value creation were explored in two different research models, the first of which showed that business analytics capabilities support strategic decision-making, especially in high-risk industries, and that a decentralized organizational structure for analytics works better than a centralized one in uncertain conditions.
 

Lähdeviite

Hussinki, H., Orjatsalo, J, & Stoklasa, J. (2024). Tuottavuutta liiketoiminta-analytiikalla. LUT Scientific and Expertise Publications Tutkimusraportit – Research Reports, 172. Lappeenranta-Lahti University of Technology LUT. ISBN 978-952-412-207-8.

Kokoelmat
  • Ammatilliset ja yleistajuiset julkaisut [443]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste