Metanoli liikennepolttoaineena
Lempiö, Lauri (2025)
Kandidaatintyö
Lempiö, Lauri
2025
School of Energy Systems, Energiatekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501091967
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501091967
Tiivistelmä
Työssä käsitellään metanolin soveltuvuutta liikennepolttoaineeksi Suomessa.
Metanoli on etanolin tavoin nesteenä esiintyvä alkoholi. Metanolia voidaan valmistaa useista uusiutuvista ja fossiilisista raaka-aineista. Metanolia voidaan käyttää vihreän vedyn sitomiseen. Polttoaineena metanolilla on erinomainen puristuskestävyys. Metanoli soveltuu erityisesti kipinäsytytteisiin polttomoottoreihin. Metanolipolttomoottoreilla voidaan saavuttaa korkeampia hyötysuhteita kuin bensiinimoottoreilla. Metanoli tuottaa polttomoottorissa palaessaan vähemmän päästöjä kuin bensiini.
Metanolilla on suoritettu aikaisemmin onnistuneita polttoainekokeiluja. Suomella on mahdollisuus korvata merkittävä osuus fossiilisista polttoaineista uusiutuvilla metanolipohjaisilla polttoaineilla. Metanolista voidaan valmistaa dimetyylieetteriä. Dimetyylieetteri voisi korvata dieselin. Metanolia voitaisiin myös tulevaisuudessa käyttää polttoaineena polttokennoissa. This thesis discusses suitability of methanol as a transportation fuel in Finland.
Methanol resembles ethanol as it is liquid-form alcohol. Methanol can be produced from various renewable and fossil feedstocks. Methanol can be used as a hydrogen carrier. As a fuel methanol has excellent knock resistance. Methanol is suitable particularly for spark ignition internal combustion engines. Methanol internal combustion engines can achieve higher thermal efficiencies than their gasoline counterparts. Methanol combustion produces fewer emissions compared to gasoline.
There have been multiple successful methanol fuel trials. Finland has a possibility to replace a large amount of fossil fuels with methanol-based fuels. Dimethyl ether can be produced from methanol. Dimethyl ether could replace diesel as a fuel. In the future methanol can be used as a fuel for fuel cells.
Metanoli on etanolin tavoin nesteenä esiintyvä alkoholi. Metanolia voidaan valmistaa useista uusiutuvista ja fossiilisista raaka-aineista. Metanolia voidaan käyttää vihreän vedyn sitomiseen. Polttoaineena metanolilla on erinomainen puristuskestävyys. Metanoli soveltuu erityisesti kipinäsytytteisiin polttomoottoreihin. Metanolipolttomoottoreilla voidaan saavuttaa korkeampia hyötysuhteita kuin bensiinimoottoreilla. Metanoli tuottaa polttomoottorissa palaessaan vähemmän päästöjä kuin bensiini.
Metanolilla on suoritettu aikaisemmin onnistuneita polttoainekokeiluja. Suomella on mahdollisuus korvata merkittävä osuus fossiilisista polttoaineista uusiutuvilla metanolipohjaisilla polttoaineilla. Metanolista voidaan valmistaa dimetyylieetteriä. Dimetyylieetteri voisi korvata dieselin. Metanolia voitaisiin myös tulevaisuudessa käyttää polttoaineena polttokennoissa.
Methanol resembles ethanol as it is liquid-form alcohol. Methanol can be produced from various renewable and fossil feedstocks. Methanol can be used as a hydrogen carrier. As a fuel methanol has excellent knock resistance. Methanol is suitable particularly for spark ignition internal combustion engines. Methanol internal combustion engines can achieve higher thermal efficiencies than their gasoline counterparts. Methanol combustion produces fewer emissions compared to gasoline.
There have been multiple successful methanol fuel trials. Finland has a possibility to replace a large amount of fossil fuels with methanol-based fuels. Dimethyl ether can be produced from methanol. Dimethyl ether could replace diesel as a fuel. In the future methanol can be used as a fuel for fuel cells.