Lääkärin potilaskirjausten tehostaminen tekoälyn avulla
Halme, Aapo (2024)
Kandidaatintyö
Halme, Aapo
2024
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501102234
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501102234
Tiivistelmä
Terveydenhuollon kustannusten ja potilaista kerättävän terveysdatan määrän kasvu 2000-luvulla on lisännyt tarvetta uusille tehokkuutta parantaville ratkaisuille. Terveydenhuoltoalalla ennustetaan työvoimapulaa väestön ikääntyessä. Siksi teknologiat, jotka vähentävät työvoiman tarvetta, ovat erityisen tarpeellisia. Tekoälyavusteisilta potilaskirjausjärjestelmiltä odotetaan merkittäviä hyötyjä, kuten lääkärien työajan säästöä ja potilaskokemuksen parantamista. Lisäksi tekoälysovellukset voivat yhtenäistää lääkärien tekemiä potilaskirjauksia, mikä voi tehdä niistä laadukkaampia.
Työn tavoitteena oli tarkastella yleisesti tekoälyn roolia potilaskirjausten tukena terveydenhuollossa. Lisäksi analysoitiin tekoälyn vaikutuksia aika- ja kustannussäästöihin, kirjausten laatuun ja potilaskokemukseen sekä kartoitettiin tekoälyn käyttöön liittyviä haasteita. Empiirisessä osiossa tarkasteltiin erään terveydenhuollon organisaation työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia tekoälypohjaisesta potilaskirjaussovelluksesta.
Työssä havaittiin tekoälyn olevan erittäin lupaava työkalu potilaskirjauksen tekemiseen. Tekoälysovelluksen toiminta on kuitenkin tällä hetkellä vaihtelevaa, ja sen tehokkuus riippuu vastaanottotilanteen kontekstista. Tekoälyn mahdollistamien aika- ja kustannussäästöjen potentiaali on merkittävä. Kokonaisuudessaan tekoälyllä on mahdollisuus merkittävästi parantaa sekä potilaskokemusta että lääkärin työhyvinvointia vähentämällä lääkärin työmäärää ja vapauttamalla aikaa potilastyöhön.
Työn tavoitteena oli tarkastella yleisesti tekoälyn roolia potilaskirjausten tukena terveydenhuollossa. Lisäksi analysoitiin tekoälyn vaikutuksia aika- ja kustannussäästöihin, kirjausten laatuun ja potilaskokemukseen sekä kartoitettiin tekoälyn käyttöön liittyviä haasteita. Empiirisessä osiossa tarkasteltiin erään terveydenhuollon organisaation työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia tekoälypohjaisesta potilaskirjaussovelluksesta.
Työssä havaittiin tekoälyn olevan erittäin lupaava työkalu potilaskirjauksen tekemiseen. Tekoälysovelluksen toiminta on kuitenkin tällä hetkellä vaihtelevaa, ja sen tehokkuus riippuu vastaanottotilanteen kontekstista. Tekoälyn mahdollistamien aika- ja kustannussäästöjen potentiaali on merkittävä. Kokonaisuudessaan tekoälyllä on mahdollisuus merkittävästi parantaa sekä potilaskokemusta että lääkärin työhyvinvointia vähentämällä lääkärin työmäärää ja vapauttamalla aikaa potilastyöhön.