Supply chain complexities in developing electric autonomous vehicles : a comparative analysis of Tesla and Waymo
Paakko, Otto (2024)
Kandidaatintutkielma
Paakko, Otto
2024
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501102401
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501102401
Tiivistelmä
This thesis examines the supply chain complexities associated with electric autonomous vehicles (AVs). This study focused on the two leading U.S. companies on the field: Tesla and Waymo. The companies employ fundamentally different supply chain and autonomous strategies and the study focuses on what effects chosen strategies have on ability to scale and what kind of risks are associated with each strategy.
Tesla has a vertically integrated strategy which gives it control of its supply chain from its beginning to its end. This strategy results in greater cost efficiency, reduced supply chain risks, and better scalability opportunities compared to Waymo’s outsourcing strategy. Waymo’s strategy allows it to focus on software development; however, it also brings high costs and a vulnerable supply chain.
The study highlights the significant difference the employed supply chain strategy makes to a company's cost structures and scalability potential. Vertical integration allows for substantial cost savings and rapid scaling possibilities. Waymo’s sensor-heavy approach and high dependence on third-party suppliers result in significantly higher costs and reduced scaling opportunities. The findings emphasize the critical influence that chosen supply chain strategies have on operational efficiency and market competitiveness in the emerging AV sector. Tämä kandityö tutkii hankintaketjun vaikutuksia sähköisten itsestään ajavien autojen valmistamiseen. Työn kohteena ovat Yhdysvaltojen alan johtavat yritykset Tesla ja Waymo. Kyseisillä yrityksillä on erilaiset strategiat sekä hankinnoissa, että itsestään ajavien autojen valmistuksessa. Työ tutkii, kuinka nämä strategiset valinnat vaikuttavat yritysten kykyyn laajentaa toimintojaan ja minkälaisia riskejä liittyy valittuihin strategioihin.
Tesla käyttää hankintastrategiana vertikaalista integraatiota, jonka avulla se pystyy kontrolloimaan hankintaketjua lähes täysin alusta loppuun. Tämä strategia tuo Teslalle paremman tehokkuuden tuotantoon ja laajentamiseen sekä vähentää hankintaketjuun liittyviä riskejä. Waymon hankintojen ulkoistaminen antaa yritykselle mahdollisuuden keskittyä erityisesti heidän ydinosaamiseensa eli itsestään ajavan ohjelmiston kehittämiseen. Ulkoistaminen kuitenkin tuo mukanaan useita negatiivisia puolia, kuten korkeat valmistuskustannukset, sekä haavoittuvaisen hankintaketjun.
Tämä työ korosti erityisesti sitä kuinka suuri merkitys yrityksen valitsemalla hankintastrategialla on yrityksen kuluihin sekä laajentumispotentiaaliin itsestään ajavien autojen alalla. Vertikaalinen integraatio tuo mukanaan suuria kustannus säästöjä sekä mahdollistaa nopean toiminnan laajentamisen. Waymo puolestaan tarvitsi useita antureita autoilleen sekä oli vahvasti riippuvainen kolmansista osapuolista hankinnoissaan, mikä lopulta johti suuriin kuluihin sekä vähempiin laajentumismahdollisuuksiin.
Tesla has a vertically integrated strategy which gives it control of its supply chain from its beginning to its end. This strategy results in greater cost efficiency, reduced supply chain risks, and better scalability opportunities compared to Waymo’s outsourcing strategy. Waymo’s strategy allows it to focus on software development; however, it also brings high costs and a vulnerable supply chain.
The study highlights the significant difference the employed supply chain strategy makes to a company's cost structures and scalability potential. Vertical integration allows for substantial cost savings and rapid scaling possibilities. Waymo’s sensor-heavy approach and high dependence on third-party suppliers result in significantly higher costs and reduced scaling opportunities. The findings emphasize the critical influence that chosen supply chain strategies have on operational efficiency and market competitiveness in the emerging AV sector.
Tesla käyttää hankintastrategiana vertikaalista integraatiota, jonka avulla se pystyy kontrolloimaan hankintaketjua lähes täysin alusta loppuun. Tämä strategia tuo Teslalle paremman tehokkuuden tuotantoon ja laajentamiseen sekä vähentää hankintaketjuun liittyviä riskejä. Waymon hankintojen ulkoistaminen antaa yritykselle mahdollisuuden keskittyä erityisesti heidän ydinosaamiseensa eli itsestään ajavan ohjelmiston kehittämiseen. Ulkoistaminen kuitenkin tuo mukanaan useita negatiivisia puolia, kuten korkeat valmistuskustannukset, sekä haavoittuvaisen hankintaketjun.
Tämä työ korosti erityisesti sitä kuinka suuri merkitys yrityksen valitsemalla hankintastrategialla on yrityksen kuluihin sekä laajentumispotentiaaliin itsestään ajavien autojen alalla. Vertikaalinen integraatio tuo mukanaan suuria kustannus säästöjä sekä mahdollistaa nopean toiminnan laajentamisen. Waymo puolestaan tarvitsi useita antureita autoilleen sekä oli vahvasti riippuvainen kolmansista osapuolista hankinnoissaan, mikä lopulta johti suuriin kuluihin sekä vähempiin laajentumismahdollisuuksiin.