Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sustainable sourcing in retail industry

Surakka, Antti (2025)

Katso/Avaa
masters_thesis_surakka_antti.pdf (1.760Mb)
Lataukset: 


Pro gradu -tutkielma

Surakka, Antti
2025

School of Business and Management, Kauppatieteet

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501143736

Tiivistelmä

This master’s thesis investigates whether discount retailers can procure products in a responsible way while offering them at low prices. Thesis set out to find answers to questions “How sustainable is discount retailers sourcing based on their public communication?” and “What sustainable sourcing practices the companies use?”. A systematic literature review was conducted, focusing on theories of sustainable supply chain management, sustainable sourcing and multi-tier sustainable supply chain management. The latter concept is focused on managing not only the main supplier but also its suppliers’ sustainability. Thesis used qualitative case study research method. As empirical data study used retailers publicly published sustainability reports, interviews of key personnel and other material on sustainable sourcing on the websites of the companies. The chosen four companies are based in northern Europe and North America. The findings show that the companies are sourcing products in a sustainable way up to first-tier supplier level. However, they are not mostly managing lower-tier suppliers’ sustainability. Companies use extensively sustainable sourcing practices that are known in the literature as tools to enhance sustainability of their supply chains. From the findings of study, the conclusion is drawn that companies’ sourcing is value-driven and aims to provide value not only to companies but also to their surroundings. Companies recognize the importance of transparency in their supply chain for it to be sustainable. Still, they admit that now, they are not capable of achieving the level of transparency their stakeholders expect.
 
Tämä pro gradu -tutkielma keskittyy ymmärtämään hankkivatko kauppaketjut tuotteitaan vastuullisesti samaan aikaan kun tarjoavat niitä edullisilla hinnoilla. Tutkimuksen tavoitteena oli vastata kysymyksiin: ”Kuinka vastuullista halpakauppaketjujen hankinta on niiden julkaisemien tietojen perusteella?” ja ”Mitä vastuullisen hankinnan käytänteitä yritykset käyttävät?”. Tutkimuksessa toteutettiin systemaattinen kirjallisuuskatsaus, jossa tarkasteltiin vastuullista toimitusketjun hallintaa, vastuullista hankintaa ja vastuullista monitasoisen toimitusketjun hallintaa. Viimeksi mainittu käsite viittaa ostavan yrityksen suorien tavarantoimittajien alihankkijoiden vastuullisuuden hallintaan. Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen tapaustutkimus. Empiirisenä aineistona käytettiin vastuullisuusraportteja, julkisesti julkaistuja avainhenkilöiden haastatteluja sekä muuta vastuulliseen hankintaan liittyvää materiaalia yritysten verkkosivuilta. Tutkimukseen valittiin neljä yritystä, jotka sijaitsevat Pohjois-Amerikassa ja Pohjois-Euroopassa. Tulokset osoittivat, että yritysten hankinta on vastuullista ensimmäisen tason toimittajaan asti. Yritykset eivät kuitenkaan merkittävästi hallinnoi alempien tasojen toimittajien vastuullisuutta. Yritykset käyttävät laajasti kirjallisuudessa tunnettuja vastuullisen hankinnan käytänteitä lisätäkseen toimitusketjujen vastuullisuutta. Tulosten perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että yritysten hankinta on arvo-ohjattua, jonka tavoitteena on tuottaa arvoa paitsi yritykselle myös ympäröivälle yhteiskunnalle. Yritykset tunnistavat tarpeen toimitusketjun läpinäkyvyyden lisäämiselle, jotta vastuullisuus voidaan varmistaa. Ne tekevät toimenpiteitä läpinäkyvyyden parantamiseksi, mutta toteavat samalla, etteivät vielä kykene saavuttamaan sellaista läpinäkyvyyden tasoa, jota sidosryhmät odottavat.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [14439]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste