Muotoilun käytön laajuuden vaikutus yrityksen kannattavuuteen
Lahtinen, Oona (2025)
Pro gradu -tutkielma
Lahtinen, Oona
2025
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501246744
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501246744
Tiivistelmä
Muotoilun hyödyntämistä yritysten liiketoiminnassa on tutkittu viime vuosina paljon. Sillä on todettu olevan positiivinen vaikutus yritysten taloudelliseen menestykseen. Monessa tutkimuksessa on myös huomattu positiivisten vaikutusten olevan sitä suuremmat, mitä laajemmin yritys hyödyntää muotoilua liiketoiminnassaan. Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään, onko muotoilun hyödyntämisen laajuudella vaikutusta yrityksen kannattavuuteen.
Muotoilun hyödyntämistä koskeva aineisto kerättiin kyselyn avulla ja vastanneiden yritysten taloustiedot kerättiin Orbis-tietokannasta. Taloustietoja hyödyntäen yrityksille laskettiin kolme kannattavuutta kuvaavaa tunnuslukua ja kyselyn vastausten perusteella yritykset jaettiin muotoilun hyödyntämisen tasoja kuvaaviin luokkiin. Varsinainen analyysi toteutettiin ANCOVA analyysimenetelmällä.
Tulosten perusteella ei voida sanoa muotoilun hyödyntämisen laajuudella olevan tilastollisesti merkitsevää vaikutusta yrityksen kannattavuuteen käsitellyssä aineistossa. Tulokset ovat ristiriidassa aiemman tutkimustiedon kanssa. On kuitenkin huomattava, että otoskoko oli varsin rajallinen, joka on voinut osaltaan vaikuttaa analyysin tuloksiin. Companies’ use of design has been studied extensively in recent years. It has been proven to have a positive impact on firms’ financial success. Many studies have also found that the more a firm utilizes design in its operations, the greater the aforementioned positive effects are. This study aims to determine whether the extent of design utilization has an impact on firm profitability.
The data pertaining to design utilization was collected via a questionnaire and the financial information of the respondent companies was collected from the Orbis database. The financial data was used to calculate three profitability indicators for the companies. The companies were divided into groups based on their questionnaire responses. The analysis was conducted using ANCOVA analysis method.
The results do not indicate a statistically significant relationship between the extent of design utilization and firm profitability in the analyzed data. The results are not consistent with previous research. It should be noted, however, that the sample size used in this study was quite limited, which may have influenced the result of the study.
Muotoilun hyödyntämistä koskeva aineisto kerättiin kyselyn avulla ja vastanneiden yritysten taloustiedot kerättiin Orbis-tietokannasta. Taloustietoja hyödyntäen yrityksille laskettiin kolme kannattavuutta kuvaavaa tunnuslukua ja kyselyn vastausten perusteella yritykset jaettiin muotoilun hyödyntämisen tasoja kuvaaviin luokkiin. Varsinainen analyysi toteutettiin ANCOVA analyysimenetelmällä.
Tulosten perusteella ei voida sanoa muotoilun hyödyntämisen laajuudella olevan tilastollisesti merkitsevää vaikutusta yrityksen kannattavuuteen käsitellyssä aineistossa. Tulokset ovat ristiriidassa aiemman tutkimustiedon kanssa. On kuitenkin huomattava, että otoskoko oli varsin rajallinen, joka on voinut osaltaan vaikuttaa analyysin tuloksiin.
The data pertaining to design utilization was collected via a questionnaire and the financial information of the respondent companies was collected from the Orbis database. The financial data was used to calculate three profitability indicators for the companies. The companies were divided into groups based on their questionnaire responses. The analysis was conducted using ANCOVA analysis method.
The results do not indicate a statistically significant relationship between the extent of design utilization and firm profitability in the analyzed data. The results are not consistent with previous research. It should be noted, however, that the sample size used in this study was quite limited, which may have influenced the result of the study.