Driving global growth : strategies for Nordic IT companies internalization
Saarinen, Lilli (2025)
Pro gradu -tutkielma
Saarinen, Lilli
2025
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025031217119
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025031217119
Tiivistelmä
This Master’s thesis examines internationalization strategies for Nordic IT companies. The study aims to provide practical insights that support Nordic IT companies in their efforts to expand their international customer base and increase international revenue. Using a multiple-case study methodology and benchmarking, the research investigates how different companies have succeeded in internationalization and seeks to identify the key factors that have contributed to the success of these strategies.
The research methodology offers a comprehensive understanding of internationalization processes through qualitative methods. The process includes detailed case studies of specific Nordic IT companies known for their successful global expansion. These case studies examine the strategies, challenges, and outcomes of internationalization initiatives through secondary source analysis.
By offering specific insights to Nordic IT companies, the research seeks to bridge the knowledge gap between theoretical understanding and real-world implementation. The study aims to discover transferable lessons and best practices that can guide Nordic IT companies in their strategic decision-making by comparing different internationalization strategies.
The findings of this study are expected to provide valuable guidance to Nordic IT companies wishing to expand internationally. By understanding the various pathways to global success, Nordic IT companies can refine their strategies, reduce risks, and seize new opportunities in the global marketplace. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan kansainvälistymistaktiikoita suomalaisille IT-yrityksille. Tutkimuksen tavoitteena on tarjota käytännönläheisiä oivalluksia, jotka tukevat suomalaisia IT-yrityksiä niiden pyrkiessä kasvattamaan kansainvälistä asiakaskuntaansa ja lisäämään ulkomaista liikevaihtoaan. Käyttäen monitapaustutkimuksen metodologiaa, sekä benchmarking-analyysiä tutkimus selvittää, kuinka eri yritykset ovat onnistuneet kansainvälistymisessä ja pyrkii tunnistamaan keskeiset tekijät, jotka ovat edesauttaneet näiden strategioiden menestyksessä.
Tutkimusmetodologia tarjoaa perusteellisen ymmärryksen kansainvälistymisprosesseista hyödyntäen laadullisia menetelmiä. Prosessi sisältää kattavia tapaustutkimuksia tietyistä suomalaisista IT yrityksistä, jotka tunnetaan menestyneestä globaalista laajentumisestaan. Näissä tapaustutkimuksissa tarkastellaan kansainvälistymisaloitteisiin liittyviä taktiikoita, haasteita ja tuloksia sekundäärilähteiden analyysilla.
Tarjoamalla erityisiä näkemyksiä suomalaisille IT-yrityksille tutkimus pyrkii kuromaan umpeen teoreettisen ymmärryksen ja käytännön toteutuksen välisen tietokuilun. Tutkimuksen tavoitteena on löytää hyödynnettäviä oppimiskokemuksia ja parhaita käytäntöjä, jotka voivat ohjata suomalaisia IT-yrityksiä niiden strategisessa päätöksenteossa vertailemalla erilaisia kansainvälistymisstrategioita.
Tutkimuksen johtopäätösten odotetaan tarjoavan arvokasta ohjausta suomalaisille IT-yrityksille, jotka haluavat laajentaa toimintaansa kansainvälisesti. Ymmärtämällä erilaisia reittejä kansainväliseen menestykseen suomalaiset IT-yritykset voivat jalostaa strategiaansa, vähentää riskejä ja tarttua uusiin mahdollisuuksiin globaalilla markkinalla.
The research methodology offers a comprehensive understanding of internationalization processes through qualitative methods. The process includes detailed case studies of specific Nordic IT companies known for their successful global expansion. These case studies examine the strategies, challenges, and outcomes of internationalization initiatives through secondary source analysis.
By offering specific insights to Nordic IT companies, the research seeks to bridge the knowledge gap between theoretical understanding and real-world implementation. The study aims to discover transferable lessons and best practices that can guide Nordic IT companies in their strategic decision-making by comparing different internationalization strategies.
The findings of this study are expected to provide valuable guidance to Nordic IT companies wishing to expand internationally. By understanding the various pathways to global success, Nordic IT companies can refine their strategies, reduce risks, and seize new opportunities in the global marketplace.
Tutkimusmetodologia tarjoaa perusteellisen ymmärryksen kansainvälistymisprosesseista hyödyntäen laadullisia menetelmiä. Prosessi sisältää kattavia tapaustutkimuksia tietyistä suomalaisista IT yrityksistä, jotka tunnetaan menestyneestä globaalista laajentumisestaan. Näissä tapaustutkimuksissa tarkastellaan kansainvälistymisaloitteisiin liittyviä taktiikoita, haasteita ja tuloksia sekundäärilähteiden analyysilla.
Tarjoamalla erityisiä näkemyksiä suomalaisille IT-yrityksille tutkimus pyrkii kuromaan umpeen teoreettisen ymmärryksen ja käytännön toteutuksen välisen tietokuilun. Tutkimuksen tavoitteena on löytää hyödynnettäviä oppimiskokemuksia ja parhaita käytäntöjä, jotka voivat ohjata suomalaisia IT-yrityksiä niiden strategisessa päätöksenteossa vertailemalla erilaisia kansainvälistymisstrategioita.
Tutkimuksen johtopäätösten odotetaan tarjoavan arvokasta ohjausta suomalaisille IT-yrityksille, jotka haluavat laajentaa toimintaansa kansainvälisesti. Ymmärtämällä erilaisia reittejä kansainväliseen menestykseen suomalaiset IT-yritykset voivat jalostaa strategiaansa, vähentää riskejä ja tarttua uusiin mahdollisuuksiin globaalilla markkinalla.