Vertaisverkko ja palvelinpohjainen verkkoyhteys indie-pelinkehityksessä
Sankila, Oskar (2025)
Kandidaatintyö
Sankila, Oskar
2025
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042229455
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042229455
Tiivistelmä
Työssä tutkitaan vertaisverkon sekä palvelinpohjaisten verkkomallien suorituskyvyllisiä sekä soveltuvuuksellisia eroja indie-pelinkehittäjän näkökulmasta. Työn tavoitteina on selvittää, millaisia pelejä verkkomallit tukevat parhaiten ja missä tilanteissa vertaisverkko on suositeltavampi verrattuna palvelinpohjaisiin ratkaisuihin. Työ sisältää kolmen julkaistun moninpelin analysointia verkkoarkkitehtuurisesta näkökulmasta, sekä yksinkertaisen moninpelin kehittämisen, jonka avulla testataan verkkoratkaisuiden suorituskykyä käytännössä.
Työstä saadut tulokset osoittavat, että palvelinpohjaiset verkkoratkaisut tarjoavat etuja suurempien ja luonteeltaan kilpailullisten pelien verkkototeutukselle, kun taas vertaisverkkoratkaisuita suositellaan pienemmän mittakaavan projekteihin, jotka tarvitsevat kustannustehokkaan ratkaisun rajallisten resurssien takia. Työ esittää, että verkkomallien välistä päätöstä ei tulisi tehdä pelkästään teknisestä näkökulmasta, vaan olisi hyvä pohtia myös strategisia sekä taloudellisia näkökulmia. The thesis examines the performance and applicability differences between peer-to-peer and server-based network models from the perspective of an indie game developer. The objectives of the work are to find out what kind of games are best supported by the network models and in what situations the peer-to-peer network is preferable compared to server-based solutions. The work includes an analysis of three published multiplayer games from a network architecture perspective, and the development of a simple multiplayer game to test the performance of network solutions in practice.
The results of the work show that server-based network solutions offer advantages for the online implementation of larger and more competitive games, while peer-to-peer network solutions are recommended for smaller-scale projects that need a cost-effective solution due to limited resources. The paper suggests that the decision between network models should not only be made from a technical point of view, but that strategic as well as economic aspects should also be considered.
Työstä saadut tulokset osoittavat, että palvelinpohjaiset verkkoratkaisut tarjoavat etuja suurempien ja luonteeltaan kilpailullisten pelien verkkototeutukselle, kun taas vertaisverkkoratkaisuita suositellaan pienemmän mittakaavan projekteihin, jotka tarvitsevat kustannustehokkaan ratkaisun rajallisten resurssien takia. Työ esittää, että verkkomallien välistä päätöstä ei tulisi tehdä pelkästään teknisestä näkökulmasta, vaan olisi hyvä pohtia myös strategisia sekä taloudellisia näkökulmia.
The results of the work show that server-based network solutions offer advantages for the online implementation of larger and more competitive games, while peer-to-peer network solutions are recommended for smaller-scale projects that need a cost-effective solution due to limited resources. The paper suggests that the decision between network models should not only be made from a technical point of view, but that strategic as well as economic aspects should also be considered.