Supplier perceptions on preferred customer status regarding sustainable raw materials
Halme, Saara (2025)
Katso/ Avaa
Sisältö avataan julkiseksi: 24.04.2027
Pro gradu -tutkielma
Halme, Saara
2025
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042530528
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042530528
Tiivistelmä
The GHG levels of the atmosphere have been in unsustainable rise for decades. As the demand for sustainable energy sources increases, biofuels are trying to answer to that growing need. The importance of sustainability in supply chain functions also has received a lot of attention in the academia. Therefore, studying supplier perceptions within biofuel industry is relevant.
This study is focused on the perceptions of suppliers of two different types of waste and residue derived biofuel feedstocks. The research explores the advantages suppliers gain when selling sustainable raw material to its preferred customers. It’s done by examining factors that influence the sales decisions of the raw materials and the attributes that define those preferred customers. Additionally, the study examines suppliers’ views on biofuel industry sustainability. The research was conducted as a qualitative case study. The empirical data collection was done by semi-structured interviews. Research method was content analysis, and abductive approach was applied to the study.
The findings of this study suggests that there are multiple advantages suppliers may gain when selling sustainable raw material to preferred customers. Themes like profitability, operative excellence, and trusting, long-term relationship were found to be the biggest advantages suppliers experience. Customer’s strong market position was seen as attractive from the suppliers’ point of view. Continuity and growth opportunities were identified as attributes of preferred customers in the biofuel industry context. Sustainability-wise industry sustainability was seen to be heavily dependent on the regulation and some changes in suppliers’ value chains were identified because of the emergence of biofuel industry. Global cooperation and understanding of sustainability requirements could be the key to enhancing industry sustainability. Kasvihuonekaasupitoisuudet ilmakehässä ovat kasvaneet kestämättömällä tavalla jo vuosikymmeniä. Vastuullisten energialähteiden kysynnän kasvaessa biopolttoainesektori pyrkii vastaamaan tähän ongelmaan. Samalla vastuullisuuden implementointi toimitusketjuihin on noussut vahvasti esiin akateemisessa keskustelussa. Tämän vuoksi biopolttoaineteollisuuden toimittajien näkökulmien tarkastelu on ajankohtaista ja relevanttia.
Tämä tutkimus keskittyy kahden erityyppisen jäte- ja tähdepohjaisen raaka-aineen toimittajien näkemyksiin biopolttoainesektorin kontekstissa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä etuja toimittajat kokevat saavansa myydessään vastuullisia raaka-aineita avainasiakkailleen (preferred customers). Lisäksi tutkimus kartoittaa toimittajien näkemyksiä biopolttoaineteollisuuden vastuullisuudesta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, ja empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä ja abduktiivista analysointimenetelmää. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että toimittajat voivat saada useita etuja myydessään vastuullisia raaka-aineita avainasiakkailleen. Kannattavuus, operatiivinen toiminta sekä luottamuksellinen ja pitkäjänteinen asiakassuhde nousivat keskeisiksi hyödyiksi. Asiakkaan vahva markkina-asema nähtiin toimittajille houkuttelevana. Liiketoiminnan jatkuvuus ja kasvumahdollisuudet tunnistettiin avainasiakkaiden tunnuspiirteiksi. Vastuullisuuden osalta toimiala nähtiin vahvasti sääntelystä riippuvaiseksi. Biopolttoaineteollisuuden kehittyminen on aiheuttanut joitakin muutoksia toimittajien arvoketjuissa. Globaalin yhteistyön lisääminen ja vastuullisuusvaatimusten parempi ymmärtäminen globaalisti voivat olla keskeisessä roolissa toimialan vastuullisuuden kehittämisessä.
This study is focused on the perceptions of suppliers of two different types of waste and residue derived biofuel feedstocks. The research explores the advantages suppliers gain when selling sustainable raw material to its preferred customers. It’s done by examining factors that influence the sales decisions of the raw materials and the attributes that define those preferred customers. Additionally, the study examines suppliers’ views on biofuel industry sustainability. The research was conducted as a qualitative case study. The empirical data collection was done by semi-structured interviews. Research method was content analysis, and abductive approach was applied to the study.
The findings of this study suggests that there are multiple advantages suppliers may gain when selling sustainable raw material to preferred customers. Themes like profitability, operative excellence, and trusting, long-term relationship were found to be the biggest advantages suppliers experience. Customer’s strong market position was seen as attractive from the suppliers’ point of view. Continuity and growth opportunities were identified as attributes of preferred customers in the biofuel industry context. Sustainability-wise industry sustainability was seen to be heavily dependent on the regulation and some changes in suppliers’ value chains were identified because of the emergence of biofuel industry. Global cooperation and understanding of sustainability requirements could be the key to enhancing industry sustainability.
Tämä tutkimus keskittyy kahden erityyppisen jäte- ja tähdepohjaisen raaka-aineen toimittajien näkemyksiin biopolttoainesektorin kontekstissa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä etuja toimittajat kokevat saavansa myydessään vastuullisia raaka-aineita avainasiakkailleen (preferred customers). Lisäksi tutkimus kartoittaa toimittajien näkemyksiä biopolttoaineteollisuuden vastuullisuudesta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, ja empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä ja abduktiivista analysointimenetelmää. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että toimittajat voivat saada useita etuja myydessään vastuullisia raaka-aineita avainasiakkailleen. Kannattavuus, operatiivinen toiminta sekä luottamuksellinen ja pitkäjänteinen asiakassuhde nousivat keskeisiksi hyödyiksi. Asiakkaan vahva markkina-asema nähtiin toimittajille houkuttelevana. Liiketoiminnan jatkuvuus ja kasvumahdollisuudet tunnistettiin avainasiakkaiden tunnuspiirteiksi. Vastuullisuuden osalta toimiala nähtiin vahvasti sääntelystä riippuvaiseksi. Biopolttoaineteollisuuden kehittyminen on aiheuttanut joitakin muutoksia toimittajien arvoketjuissa. Globaalin yhteistyön lisääminen ja vastuullisuusvaatimusten parempi ymmärtäminen globaalisti voivat olla keskeisessä roolissa toimialan vastuullisuuden kehittämisessä.