Supplier sustainability risk mitigation using supplier due diligence
Jäminki, Jenna (2025)
Pro gradu -tutkielma
Jäminki, Jenna
2025
School of Business and Management, Kauppatieteet
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043033743
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043033743
Tiivistelmä
Buying companies are objected to many kinds of supplier risks in their upstream supply chains. No matter how far upstream a risk occurs buying companies are often the ones held accountable. This has increased the need for rigorous supplier management and especially supplier risk management. To identify and mitigate those risks buying companies need to gain a better visibility to their supply chains and supplier due diligence is a tool used to achieve that. The main objective of this thesis is to study how companies use supplier corporate social responsibility (CSR) due diligence in their supplier sustainability risk mitigation strategies.
The empirical research was conducted as a qualitative case study. Qualitative case study was chosen to gain an understanding of real-world practices and highlight the practical use of due diligence is supplier sustainability risk management. The empirical data was collected by interviewing procurement experts from three case companies. The goal of the interviews was to gain an understanding of the practical implementation of CSR due diligence in companies supplier sustainability risk management strategies. The findings of this research suggest that CSR due diligence is incorporated into all stages of a business relationship with a supplier from initial onboarding to at some cases offboarding. CSR due diligence is also actively present during the collaboration and is part of everyday business. Osana hankintojaan yritykset kohtaavat monia toimittajariskejä ja riippumatta siitä, kuinka kaukana toimitusketjun alkupäässä riski toteutuu, hankkijayritys on monesti se, joka joutuu vastuuseen. Tämä on lisännyt toimittajien hallinnan ja erityisesti toimittajariskienhallinnan tarvetta. Näiden riskien tunnistamiseksi ja lieventämiseksi yritysten tulee parantaa toimitusketjujensa näkyvyyttä ja toimittaja due diligence on yksi työkaluista, joilla tämä pyritään saavuttamaan. Tämän tutkielman päätavoitteena on tutkia, miten yritykset käyttävät toimittajayritysten yhteiskuntavastuuseen (CSR) kohdistuvaa due diligencea toimittajien vastuullisuusriskienhallintastrategioissaan.
Empiirinen tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Laadullinen tapaustutkimus valittiin, jotta saavutettaisiin ymmärrys, reaalimaailman käytännöistä eli siitä, miten yritykset käytännön tasolla käyttävät toimittaja CSR due diligencea toimittajien vastuullisuusriskienhallintastrategioissaan. Empiirinen data kerättiin haastattelemalla hankinta-asiantuntijoita kolmesta tapausyrityksestä. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että CSR due diligence on sisällytetty kaikkiin toimittajahallinnan vaiheisiin aina yhteistyön aloituksesta mahdollisesti sen lopetukseen saakka. CSR due diligence on myös aktiivisesti läsnä toimittajayhteistyön aikana ja on osa jokapäiväistä liiketoimintaa.
The empirical research was conducted as a qualitative case study. Qualitative case study was chosen to gain an understanding of real-world practices and highlight the practical use of due diligence is supplier sustainability risk management. The empirical data was collected by interviewing procurement experts from three case companies. The goal of the interviews was to gain an understanding of the practical implementation of CSR due diligence in companies supplier sustainability risk management strategies. The findings of this research suggest that CSR due diligence is incorporated into all stages of a business relationship with a supplier from initial onboarding to at some cases offboarding. CSR due diligence is also actively present during the collaboration and is part of everyday business.
Empiirinen tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Laadullinen tapaustutkimus valittiin, jotta saavutettaisiin ymmärrys, reaalimaailman käytännöistä eli siitä, miten yritykset käytännön tasolla käyttävät toimittaja CSR due diligencea toimittajien vastuullisuusriskienhallintastrategioissaan. Empiirinen data kerättiin haastattelemalla hankinta-asiantuntijoita kolmesta tapausyrityksestä. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että CSR due diligence on sisällytetty kaikkiin toimittajahallinnan vaiheisiin aina yhteistyön aloituksesta mahdollisesti sen lopetukseen saakka. CSR due diligence on myös aktiivisesti läsnä toimittajayhteistyön aikana ja on osa jokapäiväistä liiketoimintaa.