Preferred skills, competencies and education of purchasing managers in Finnish industrial companies
Piimäkorpi, Mari (2025)
Pro gradu -tutkielma
Piimäkorpi, Mari
2025
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043033757
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043033757
Tiivistelmä
The aim of this thesis is to find out what skills, competencies and education are essential for entry-level industrial purchasing managers, buyers, through the context of Finnish chemical and forest industries. The study also investigates how the current Finnish purchasing supply management (PSM) higher education is aligning with the real-life expectations of industrial employers. The study has been conducted as multi-method qualitative research by using two qualitative content analyses and a discourse analysis. The data has been gathered from seven Finnish industrial companies as eleven interviews and accompanied by 82 public websites on the Finnish PSM higher education.
Results show, that interpersonal, communication, social and negotiation skills are necessary for buyers. These link to the ability to influence others, seek mutual agreement and work with different people. Concurrently, holistic understanding of the purchase, purchasing process and contract are essential competencies for buyers. For preferred personal qualities, the buyer must be brave, motivated and extrovert. The results do not show any requirements for higher education, its field, level or institution, except in wood purchasing where the buyer must have a relevant degree to demonstrate forest management and forestry competencies.
Industrial environment was seen to require technical and safety orientation from its buyers manifesting as the ability to understand, act and communicate accordingly. Technical orientation was the most associated with education, yet engineering education was not seen to be necessary for industrial buyers. The Finnish PSM higher education, as 39 different degree programs, aligns well with real-life requirements, both emphasizing communication and cooperation skills, research logic, logistics, sustainability and risk management. Tämän maisteritutkielman tavoitteena on selvittää mitkä taidot, kyvykkyydet ja koulutustaustat ovat välttämättömiä aloittaville teollisuuden ostajille suomalaisen kemian- ja metsäteollisuuden yhteydessä. Tutkimuksen tavoitteena on myös selvittä, miten nykyinen osto- ja hankintatoimen korkeakoulutus Suomessa vastaa kyseisiin teollisuusyrityksien vaatimuksiin. Tutkimusmenetelmänä on käytetty monimenetelmäistä laadullista analyysiä käyttäen kahta sisällönanalyysiä sekä yhtä diskurssianalyysiä. Tutkimusaineisto on kerätty seitsemästä suomalaisesta teollisuusyrityksestä yhdentoista haastattelun avulla sekä analysoimalla 82 verkkosivua suomalaisista osto- ja hankintatoimen koulutusohjelmista.
Tuloksista nähdään, että ihmissuhde-, kommunikaatio-, sosiaaliset- ja neuvottelutaidot ovat välttämättömiä taitoja ostajille. Nämä liittyvät kykyyn vaikuttaa muihin, yhteisymmärryksen saavuttamiseen ja kykyyn työskennellä erilaisten ihmisten kanssa. Samanaikaisesti kokonaisvaltainen ymmärrys hankinnasta, sopimuksesta sekä ostoprosessista ovat oleellisia ostajan kyvykkyyksiä. Persoonallisuuspiirteistä suositaan rohkeita, motivoituneita ja sosiaalisia ostajia. Tulokset eivät osoita vaatimuksia ostajan korkeakoulutukselle, sen alalle, tasolle tai instituutiolle. Poikkeuksena on puunostofunktio, jossa ostajalta edellytetään alan tutkintoa havainnollistaakseen metsätaloudellisia ja metsänhoidollisia kyvykkyyksiä.
Teollinen ympäristö vaatii ostajiltaan teknistä orientoitumista turvallisuus edellä tarkoittaen kykyä ymmärtää, toimia ja kommunikoida asianmukaisesti. Tekninen orientoituminen oli useimmiten kytköksissä koulutukseen, mutta insinöörikoulutusta ei nähty välttämättömänä teollisuuden ostajille. Suomalainen osto- ja hankintatoimen korkeakoulutus 39 eri ohjelman kautta vastaa hyvin tosielämän vaatimuksiin, sillä molemmat korostavat kommunikaatio- ja yhteistyötaitoja, tutkimuslogiikkaa, logistiikkaa, vastuullisuutta sekä riskienhallintaa.
Results show, that interpersonal, communication, social and negotiation skills are necessary for buyers. These link to the ability to influence others, seek mutual agreement and work with different people. Concurrently, holistic understanding of the purchase, purchasing process and contract are essential competencies for buyers. For preferred personal qualities, the buyer must be brave, motivated and extrovert. The results do not show any requirements for higher education, its field, level or institution, except in wood purchasing where the buyer must have a relevant degree to demonstrate forest management and forestry competencies.
Industrial environment was seen to require technical and safety orientation from its buyers manifesting as the ability to understand, act and communicate accordingly. Technical orientation was the most associated with education, yet engineering education was not seen to be necessary for industrial buyers. The Finnish PSM higher education, as 39 different degree programs, aligns well with real-life requirements, both emphasizing communication and cooperation skills, research logic, logistics, sustainability and risk management.
Tuloksista nähdään, että ihmissuhde-, kommunikaatio-, sosiaaliset- ja neuvottelutaidot ovat välttämättömiä taitoja ostajille. Nämä liittyvät kykyyn vaikuttaa muihin, yhteisymmärryksen saavuttamiseen ja kykyyn työskennellä erilaisten ihmisten kanssa. Samanaikaisesti kokonaisvaltainen ymmärrys hankinnasta, sopimuksesta sekä ostoprosessista ovat oleellisia ostajan kyvykkyyksiä. Persoonallisuuspiirteistä suositaan rohkeita, motivoituneita ja sosiaalisia ostajia. Tulokset eivät osoita vaatimuksia ostajan korkeakoulutukselle, sen alalle, tasolle tai instituutiolle. Poikkeuksena on puunostofunktio, jossa ostajalta edellytetään alan tutkintoa havainnollistaakseen metsätaloudellisia ja metsänhoidollisia kyvykkyyksiä.
Teollinen ympäristö vaatii ostajiltaan teknistä orientoitumista turvallisuus edellä tarkoittaen kykyä ymmärtää, toimia ja kommunikoida asianmukaisesti. Tekninen orientoituminen oli useimmiten kytköksissä koulutukseen, mutta insinöörikoulutusta ei nähty välttämättömänä teollisuuden ostajille. Suomalainen osto- ja hankintatoimen korkeakoulutus 39 eri ohjelman kautta vastaa hyvin tosielämän vaatimuksiin, sillä molemmat korostavat kommunikaatio- ja yhteistyötaitoja, tutkimuslogiikkaa, logistiikkaa, vastuullisuutta sekä riskienhallintaa.