The role of video games in language learning
Nykänen, Tommi (2025)
Kandidaatintyö
Nykänen, Tommi
2025
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043034515
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043034515
Tiivistelmä
This study investigates the role of video games in second language (L2) learning, identifying the different methods of learning language from video games and finding out which of these methods are the most effective ones. These objectives were achieved through literature review and by conducting an online survey. With the results of this study, multiple different methods to learn a second language by playing video games were identified, and almost every method was found to be the most effective to learn a second language for at least some of the participants. The most effective way to learn a second language, according to participants of this survey, was reading dialogue subtitles (34.6%), while listening to dialogue (21.8%) and interacting with 3rd party tools (21.8%) were also popular answers. This strongly indicates that different kinds of language learners learn second language better through different ways, highlighting that multimodal and personalised experiences in second language teaching are going to be important in the future. 77.3% of the survey participants had learned much or very much second language by playing video games, even though 89.1% played less frequently than once a month or never played video games to intentionally learn a second language. This means that language acquisition is done unintentionally during video gaming sessions, in a meaningful context for the learner. Video games as a tool for second language learning needs to be studied more to help schools and other organisations use video games in language learning more effectively in the future. Tässä tutkimuksessa tutkitaan videopelien roolia toisen kielen (L2) oppimisessa, tunnistetaan erilaisia tapoja oppia kieliä videopeleistä, sekä selvitetään mitkä näistä menetelmistä ovat tehokkaimpia. Nämä tavoitteet saavutettiin kirjallisuuskatsauksen ja verkkokyselyn avulla. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella tunnistettiin useita erilaisia menetelmiä toisen kielen oppimiseen videopelien avulla, ja lähes jokainen menetelmä osoittautui tehokkaimmaksi toisen kielen oppimiseen edes jollekin osallistujista. Tehokkain tapa oppia toista kieltä tähän kyselyyn osallistuneiden mukaan oli dialogien tekstitysten lukeminen (34,6 %), kun taas keskustelujen kuunteleminen (21,8 %) ja vuorovaikutus kolmannen osapuolen ohjelmistoilla (21,8 %) olivat myös suosittuja vastauksia. Tämä viittaa vahvasti siihen, että erilaiset kielten opiskelijat oppivat toista kieltä paremmin eri tavoilla, mikä korostaa, että multimodaaliset ja henkilökohtaiset kokemukset toisen kielen opetuksessa ovat tulevaisuudessa tärkeitä. 77,3 % kyselyyn osallistuneista oli oppinut paljon tai hyvin paljon toista kieltä pelaamalla videopelejä, vaikka 89,1 % pelasi harvemmin kuin kerran kuukaudessa tai ei koskaan pelannut videopelejä tarkoituksella toisen kielen oppimiseksi. Tämä tarkoittaa, että kielen omaksuminen tapahtuu tahattomasti videopelisessioiden aikana, oppijan kannalta merkityksellisessä kontekstissa. Videopelejä on tutkittava enemmän toisen kielen oppimisen välineenä, jotta koulut ja muut organisaatiot voisivat hyödyntää videopelejä kieltenopiskelussa tulevaisuudessa tehokkaammin.