How do companies report risks in their annual reports? : an investigation based on car manufacturers´ risk reporting
Hyytiäinen, Eemeli (2025)
Pro gradu -tutkielma
Hyytiäinen, Eemeli
2025
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043034527
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043034527
Tiivistelmä
This master’s thesis focuses on examining the risk reporting of three car manufacturers in their annual reports. The aim of the study was to identify which risk management practices the case companies use and what types of risks they report in their annual reports. In addition, the study analyzed how the Covid-19 pandemic was reflected in the annual reports, what measures it triggered within the organizations, and what kinds of impacts it had.
The research was conducted as a qualitative study, and the chosen method of analysis was content analysis. The empirical data consisted of annual reports, which were examined over the period from 2019 to 2023. The companies selected for this study were Mercedes-Benz, Volkswagen, and Tesla.
The results indicated that the case companies generally reported extensively on both their risks and their risk management practices. The only exception was Tesla, which did not disclose any risk management practices in its annual report. Covid-19 pandemic, in turn, was prominently featured in the annual reports between 2020 and 2022. The case companies widely reported on the pandemic and its impacts. However, the greatest challenges did not stem directly from the disease itself, but from the global supply chain and production disruptions it caused, as well as the semiconductor shortage. By 2023, the effects of the pandemic had been brought under control in all case companies, and Covid-19 had practically disappeared from their annual reports. Tämä pro gradu -tutkielma keskittyy tarkastelemaan kolmen autonvalmistajan riskiraportointia vuosikertomuksissaan. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä riskienhallintakeinoja kohdeyritykset käyttävät ja millaisia riskejä yritykset ovat raportoineet vuosikertomuksissaan. Lisäksi analysoitiin, miten Covid-19-pandemia näkyi vuosikertomuksissa, mitä toimenpiteitä se aiheutti organisaatioissa sekä millaisia vaikutuksia sillä oli.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä. Empiirisenä aineistona toimivat vuosikertomukset, joita tarkasteltiin vuosien 2019–2023 välillä. Tutkimuksen kohdeyrityksinä olivat Mercedes-Benz, Volkswagen ja Tesla.
Tulosten perusteella kohdeyritykset raportoivat pääsääntöisesti laajasti riskeistään ja riskienhallintakäytännöistään. Poikkeuksen muodosti Tesla, joka ei vuosikertomuksessaan avannut lainkaan riskienhallintakäytäntöjään. Covid-19-pandemia puolestaan näkyi erittäin laajasti vuosikertomuksissa vuosien 2020–2022 aikana. Kohdeyritykset raportoivat kattavasti pandemian vaikutuksista. Suurin vaikutus ei kuitenkaan aiheutunut itse taudista, vaan sen aiheuttamista globaaleista toimitusketjun ja tuotannon häiriöistä sekä puolijohdepulasta. Vuonna 2023 pandemian vaikutukset oli saatu hallintaan kaikissa kohdeyrityksissä, ja Covid-19 käytännössä katosi vuosikertomuksista.
The research was conducted as a qualitative study, and the chosen method of analysis was content analysis. The empirical data consisted of annual reports, which were examined over the period from 2019 to 2023. The companies selected for this study were Mercedes-Benz, Volkswagen, and Tesla.
The results indicated that the case companies generally reported extensively on both their risks and their risk management practices. The only exception was Tesla, which did not disclose any risk management practices in its annual report. Covid-19 pandemic, in turn, was prominently featured in the annual reports between 2020 and 2022. The case companies widely reported on the pandemic and its impacts. However, the greatest challenges did not stem directly from the disease itself, but from the global supply chain and production disruptions it caused, as well as the semiconductor shortage. By 2023, the effects of the pandemic had been brought under control in all case companies, and Covid-19 had practically disappeared from their annual reports.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä. Empiirisenä aineistona toimivat vuosikertomukset, joita tarkasteltiin vuosien 2019–2023 välillä. Tutkimuksen kohdeyrityksinä olivat Mercedes-Benz, Volkswagen ja Tesla.
Tulosten perusteella kohdeyritykset raportoivat pääsääntöisesti laajasti riskeistään ja riskienhallintakäytännöistään. Poikkeuksen muodosti Tesla, joka ei vuosikertomuksessaan avannut lainkaan riskienhallintakäytäntöjään. Covid-19-pandemia puolestaan näkyi erittäin laajasti vuosikertomuksissa vuosien 2020–2022 aikana. Kohdeyritykset raportoivat kattavasti pandemian vaikutuksista. Suurin vaikutus ei kuitenkaan aiheutunut itse taudista, vaan sen aiheuttamista globaaleista toimitusketjun ja tuotannon häiriöistä sekä puolijohdepulasta. Vuonna 2023 pandemian vaikutukset oli saatu hallintaan kaikissa kohdeyrityksissä, ja Covid-19 käytännössä katosi vuosikertomuksista.