ISO 9001:2015-standardin mukaisen laatujärjestelmän rakentaminen suomalaiselle pienyritykselle
Ahola-Tolk, Niina (2025)
Aineistoon ei liity tiedostoja.
Diplomityö
Ahola-Tolk, Niina
2025
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Kuvaus
Tämä opinnäytetyö on saatavissa LUT-yliopiston arkistosta. Ota yhteyttä: asiakirjat@.lut.fi.
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tarkoituksena oli rakentaa ISO 9001:2015-standardin mukainen ja siten sertifiointikelpoinen, kilpailukykyä ja kokonaisvaltaista parannusta tuova laadunhal-lintajärjestelmä suomalaiselle puhdistus- ja kosmetiikkatuotteita valmistavalle, kehittä-välle ja maahantuovalle pienelle organisaatiolle toimintatutkimuksen avulla. ISO-laatustandardia järjestelmän kehittämisen pohjana valittiin tukemaan prosessiajattelu ja -johtaminen sekä kokonaisvaltainen laadunhallinta (TQM). Lähtötilanne ja kehittämistar-peet kartoitettiin yrityksen aiemmin teettämän GAP-analyysin tietoja avoimin haastatte-luin ja organisaation luonnollista toimintaympäristöä sekä muuta olemassa olevaa doku-mentaatiota havainnoimalla ja analysoimalla näitä suhteessa ISO 9001:2015-standardin vaatimuksiin. Laatujärjestelmä rakennettiin hyödyntäen DMAIC-ongelmanratkaisumetodia ja siihen liittyviä työkaluja.
Tutkimuksen keskeisinä tuloksina laatujärjestelmän soveltamisala vaati täsmennystä ja dokumentointia. Myös toimintaympäristön ja sidosryhmien vaatimusten seurantaan sekä asiakastyytyväisyyden seurantaan tuli kehittää menettelyt. Laatujärjestelmän prosessit ohjeineen täytyi määritellä ja dokumentoida, jäljitettävyys vaati tehostamista ja kalib-roitaville laitteille tuli luoda tarvittava dokumentaatio. Muun muassa toimittajien arvioin-nin, riskienhallinnan ja muutostilanteiden prosessit oli rakennettava sekä poikkeamapro-sessia paranneltava. Organisaation osaamista vahvistettiin ja vastuita päivitettiin, lisäksi sisäisille auditoinneille ja johdon katselmuksille laadittiin menettelyt. Lopuksi näiden toimien pohjalta syntyi organisaatiolle myös kattavat laatutavoitteet. The aim of this master’s thesis was to build a quality management system that complies with the ISO 9001:2015 standard, is certifiable and brings competitiveness as well as comprehensive improvement as action research for a small Finnish organization that manufactures, develops and imports cleaning and cosmetic products. Process thinking and management as well as total quality management (TQM) were chosen to support the ISO-standard as the basis for system development. The baseline of the situation of the organi-zation and the development needs were mapped by supplementing the data of the GAP analysis earlier commissioned by the company with open interviews and by observing and analysing the organization’s natural operating environment and their existing documenta-tion with compliance of the ISO 9001:2015 -standard. The quality management system was built with DMAIC problem-solving method and tools related to it.
As the key results of this research, the scope of the quality system required clarification and documentation, procedures for monitoring the operating environment and the stake-holder requirements as well as customer satisfaction needed to be developed, and the pro-cesses of the quality systems had to be defined and documented. Traceability required efficiency improvements, and the necessary documentation had to be created for the de-vices to be calibrated. Among other things, processes for supplier assessment, risk man-agement and change situations needed to be built, and the deviation process had to be improved. The organization’s expertise was strengthened, and the responsibilities were updated. Also, procedures for internal audits and management reviews had to be devel-oped. Finally, comprehensive quality goals for the organization were created.
Tutkimuksen keskeisinä tuloksina laatujärjestelmän soveltamisala vaati täsmennystä ja dokumentointia. Myös toimintaympäristön ja sidosryhmien vaatimusten seurantaan sekä asiakastyytyväisyyden seurantaan tuli kehittää menettelyt. Laatujärjestelmän prosessit ohjeineen täytyi määritellä ja dokumentoida, jäljitettävyys vaati tehostamista ja kalib-roitaville laitteille tuli luoda tarvittava dokumentaatio. Muun muassa toimittajien arvioin-nin, riskienhallinnan ja muutostilanteiden prosessit oli rakennettava sekä poikkeamapro-sessia paranneltava. Organisaation osaamista vahvistettiin ja vastuita päivitettiin, lisäksi sisäisille auditoinneille ja johdon katselmuksille laadittiin menettelyt. Lopuksi näiden toimien pohjalta syntyi organisaatiolle myös kattavat laatutavoitteet.
As the key results of this research, the scope of the quality system required clarification and documentation, procedures for monitoring the operating environment and the stake-holder requirements as well as customer satisfaction needed to be developed, and the pro-cesses of the quality systems had to be defined and documented. Traceability required efficiency improvements, and the necessary documentation had to be created for the de-vices to be calibrated. Among other things, processes for supplier assessment, risk man-agement and change situations needed to be built, and the deviation process had to be improved. The organization’s expertise was strengthened, and the responsibilities were updated. Also, procedures for internal audits and management reviews had to be devel-oped. Finally, comprehensive quality goals for the organization were created.