Pelillistäminen tuottavuuden edistämisessä ohjelmistokehityksessä
Iivonen, Eljas (2025)
Kandidaatintyö
Iivonen, Eljas
2025
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050234819
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050234819
Tiivistelmä
Ohjelmistoyritysten tuottavuus on monimuotoinen kokonaisuus, johon vaikuttavat teknisten tekijöiden lisäksi vahvasti inhimilliset tekijät. Pelillistäminen, eli pelien elementtien hyödyntäminen ei-pelillisissä konteksteissa on noussut lähivuosina potentiaaliseksi keinoksi parantaa työn mielekkyyttä ja tehokkuutta muokkaamalla käytäntöjä pelimäisiksi.
Tämä työ on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mitkä ovat ohjelmistoalan tuottavuuteen vaikuttavat keskeiset tekijät ja miten pelillistäminen voi toimia työkaluna tuottavuuden tehostamisessa. Teoreettisessa osassa käsitellään pelillistämisen keskeisiä käsitteitä, sen sovellusalueita ja suunnitteluelementtejä, kuten tavoitteita, palkitsemista ja palautetta. Lisäksi tarkastellaan tuottavuuden määrittelyä ohjelmistokehityksen kontekstissa ja sen erityispiirteitä. Tutkimuksessa analysoidaan kahta pelillistämisen viitekehystä, GOAL ja Octalysis, ja niiden soveltamista ohjelmistokehityksen työtehtäviin.
Johtopäätöksenä todetaan, että oikein kohdennettuna ja suunniteltuna pelillistäminen tarjoaa ohjelmistoyrityksille mahdollisuuden parantaa tuottavuutta tukemalla motivaatiota ja työhyvinvointia. GOAL- ja Octalysis-viitekehysten yhdistelmä mahdollistaa tehokkaiden pelillistettyjen järjestelmien suunnittelun, jotka kohdistuvat erityisesti työntekijöiden sisäisiin motivaatiotekijöihin.
Tämä työ on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mitkä ovat ohjelmistoalan tuottavuuteen vaikuttavat keskeiset tekijät ja miten pelillistäminen voi toimia työkaluna tuottavuuden tehostamisessa. Teoreettisessa osassa käsitellään pelillistämisen keskeisiä käsitteitä, sen sovellusalueita ja suunnitteluelementtejä, kuten tavoitteita, palkitsemista ja palautetta. Lisäksi tarkastellaan tuottavuuden määrittelyä ohjelmistokehityksen kontekstissa ja sen erityispiirteitä. Tutkimuksessa analysoidaan kahta pelillistämisen viitekehystä, GOAL ja Octalysis, ja niiden soveltamista ohjelmistokehityksen työtehtäviin.
Johtopäätöksenä todetaan, että oikein kohdennettuna ja suunniteltuna pelillistäminen tarjoaa ohjelmistoyrityksille mahdollisuuden parantaa tuottavuutta tukemalla motivaatiota ja työhyvinvointia. GOAL- ja Octalysis-viitekehysten yhdistelmä mahdollistaa tehokkaiden pelillistettyjen järjestelmien suunnittelun, jotka kohdistuvat erityisesti työntekijöiden sisäisiin motivaatiotekijöihin.