Isännöinnin eettiset ohjeet alan arvostuksen vahvistajana
Pöntinen, Minna (2025)
Pro gradu -tutkielma
Pöntinen, Minna
2025
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050536644
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050536644
Tiivistelmä
Tässä työssä on tutkittu, onko alalle luodut eettiset ohjeet yhteydessä alan arvostukseen ja maineeseen. Työn tutkimuskohteena on käytetty isännöintialaa, jolle on laadittu uudet Isännöinnin eettiset ohjeet vuonna 2023.Työssä on kuvattu millaisena isännöintiyritykset kokevat Isännöinnin eettiset ohjeet alan mainekuvan kannalta. Työhön haastateltiin viittä eri isännöintiyritysten johtotehtävissä olevaa henkilöä ja heidän lisäkseen Isännöintiliiton toimitusjohtajaa ja Kiinteistöliiton yhteysjohtajaa.
Aikaisempien tutkimusten perusteella yhteiskuntavastuullisen liiketoiminnan ja maineen välillä tutkitusti löydettävissä yhteys. Mikäli eettisten ohjeiden voidaan todeta edistävän yritysten yhteiskuntavastuuta, voidaan katsoa niiden siten edistävän yritysten mainetta. Se kuitenkin edellyttää, että eettisten ohjeiden noudattamisella on ylimmän johdon tuki, ne käsitellään yhdessä henkilöstön kanssa ja eettisten ohjeiden noudattamista seurataan ja työntekijöiden on mahdollista ilmoittaa ohjeiden vastaisesta toiminnasta.
Työn tulosten mukaan kaikki isännöintiyritysten edustajat tunnistivat eettisen toiminnan merkittäväksi alan maineen kannalta. Osassa isännöintiyrityksissä suhtauduttiin Isännöinnin eettisiin ohjeisiin järjestelmällisemmin ja muutamassa yrityksessä ne jäivät vähemmälle huomiolle. Tämän löydöksen mukaan sekä näyttäytyy selvältä, että hyötyäkseen täysimääräisesti Isännöinnin eettisten ohjeiden mahdollisesti alalle saatavasta arvosta, olisi merkittävää panostaa niiden saamiseksi osaksi laajemmin koskemaan isännöintiyritysten organisaatiokulttuuria. This study has investigated whether the ethical guidelines established for the sector are linked to its reputation and prestige. The research is based on the property management sector, for which has been developed the new Code of Conduct for Property Management 2023. The study describes how property management companies perceive the Code of Conduct for Property Management in terms of the sector's image. For this work, five people in management positions in different property management companies were interviewed, along with the CEO of the Finnish Real Estate Management Federation and the Director of Communications of The Finnish Real Estate Federation.
Previous research has shown that there is a link between corporate social responsibility and reputation. If codes of conduct can be found to promote corporate social responsibility, they can therefore be seen as promoting corporate reputation. However, this presupposes that compliance with the code of conduct has the support of senior management, is discussed with staff, is monitored and that employees have the possibility to report any non-compliance.
The results of the study showed that all representatives of management companies identified ethical behaviour as important for the reputation of the industry. Some management companies were more systematic in their approach to the Code of Ethics for Property Management, while others paid less attention to it. In the light of this finding, it seems clear both that in order to fully benefit from the potential value of the Code of Conduct for the industry, significant efforts would be needed to mainstream it into the organisational culture of management companies.
Aikaisempien tutkimusten perusteella yhteiskuntavastuullisen liiketoiminnan ja maineen välillä tutkitusti löydettävissä yhteys. Mikäli eettisten ohjeiden voidaan todeta edistävän yritysten yhteiskuntavastuuta, voidaan katsoa niiden siten edistävän yritysten mainetta. Se kuitenkin edellyttää, että eettisten ohjeiden noudattamisella on ylimmän johdon tuki, ne käsitellään yhdessä henkilöstön kanssa ja eettisten ohjeiden noudattamista seurataan ja työntekijöiden on mahdollista ilmoittaa ohjeiden vastaisesta toiminnasta.
Työn tulosten mukaan kaikki isännöintiyritysten edustajat tunnistivat eettisen toiminnan merkittäväksi alan maineen kannalta. Osassa isännöintiyrityksissä suhtauduttiin Isännöinnin eettisiin ohjeisiin järjestelmällisemmin ja muutamassa yrityksessä ne jäivät vähemmälle huomiolle. Tämän löydöksen mukaan sekä näyttäytyy selvältä, että hyötyäkseen täysimääräisesti Isännöinnin eettisten ohjeiden mahdollisesti alalle saatavasta arvosta, olisi merkittävää panostaa niiden saamiseksi osaksi laajemmin koskemaan isännöintiyritysten organisaatiokulttuuria.
Previous research has shown that there is a link between corporate social responsibility and reputation. If codes of conduct can be found to promote corporate social responsibility, they can therefore be seen as promoting corporate reputation. However, this presupposes that compliance with the code of conduct has the support of senior management, is discussed with staff, is monitored and that employees have the possibility to report any non-compliance.
The results of the study showed that all representatives of management companies identified ethical behaviour as important for the reputation of the industry. Some management companies were more systematic in their approach to the Code of Ethics for Property Management, while others paid less attention to it. In the light of this finding, it seems clear both that in order to fully benefit from the potential value of the Code of Conduct for the industry, significant efforts would be needed to mainstream it into the organisational culture of management companies.