Toimitusketjun sosiaalinen vastuu konkreettisena kilpailuetuna
Riihimäki, Eemil (2025)
Kandidaatintyö
Riihimäki, Eemil
2025
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050738068
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050738068
Tiivistelmä
Tänä päivänä yritykset toimivat yhä useammin globaaleissa toimitusketjuissa, joihin kuuluu eri sidosryhmiä ympäri maapalloa. Kun toimitusketjut laajentuvat maailmanlaajuisesti, vastuu kasvaa pelkästä omasta toiminnasta myös toimittajiin, alihankkijoihin ja muihin yhteistyökumppaneihin. Yrityksiltä odotetaan yhä useammin sosiaalisesti vastuullista toimitusketjua. Tässä kandidaatintyössä tutkitaan kirjallisuuskatsauksena, miten yritykset pystyvät hyödyntämään toimitusketjun sosiaalista vastuuta konkreettisena kilpailuetuna, sekä miten eri sidosryhmien odotukset vaikuttavat yrityksen toimintaan.
Tutkimuksessa havaittiin, että jokaisella sidosryhmällä on omat odotuksensa sosiaalisen vastuun suhteen, sekä miten he vaikuttavat sosiaalisen vastuun toteutumiseen. Yrityksen toimintaan vaikuttaa eniten asiakkaiden, valtioiden ja kansalaisjärjestöjen odotukset. Sosiaalisen vastuun toimintaperiaatteiden mukaisen toiminnan aloitus vaatii usein merkittäviä taloudellisia investointeja, sekä tulee valvoa, että kaikki toimii sovitulla tavalla.
Tutkimuksessa havaittiin, että jokaisella sidosryhmällä on omat odotuksensa sosiaalisen vastuun suhteen, sekä miten he vaikuttavat sosiaalisen vastuun toteutumiseen. Yrityksen toimintaan vaikuttaa eniten asiakkaiden, valtioiden ja kansalaisjärjestöjen odotukset. Sosiaalisen vastuun toimintaperiaatteiden mukaisen toiminnan aloitus vaatii usein merkittäviä taloudellisia investointeja, sekä tulee valvoa, että kaikki toimii sovitulla tavalla.