Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Toimittajavalinnan työkalut ja menetelmät

Riikonen, Roope (2025)

Katso/Avaa
Kandidaatintyo_Riikonen_Roope.pdf (509.8Kb)
Lataukset: 


Kandidaatintyö

Riikonen, Roope
2025

School of Engineering Science, Tuotantotalous

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050738079

Tiivistelmä

Työssä käsitellään toimittajavalinnan työkalujen keskeisiä periaatteita ja strategioita niiden hyödyntämiseen. Työssä luodaan kattava kuvaus aiheeseen kirjallisuuskatsauksen avulla. Tärkeimpinä lähteinä on käytetty akateemista kirjallisuutta, sekä tieteellisiä artikkeleita. Työn tavoitteena on selvittää, millaisia työkaluja on olemassa toimittajavalintaan, sekä kuinka yritykset voivat niitä hyödyntää. Työssä esitellään toimittajavalinnan työkaluista AHP (Analytic Hierarchical Process), ANP (Analytic Network Process) ja TOPSIS (Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution).

Työssä arvioitiin eri työkalujen vahvuuksia, rajoitteita ja heikkouksia sekä niiden soveltuvuutta eri kriteerien ja vaihtoehtojen määrän kanssa. Työssä havaittiin, että työkaluista ainoastaan TOPSIS ei ole rajoitteinen kriteerien määrälle, toisin kuin AHP ja ANP. Työkaluista ANP:n todettiin käsittelevän kriteerien keskinäisiä riippuvuuksia paremmin kuin muut, kun taas hierarkkisten tilanteiden osalta AHP todettiin parhaaksi työkaluksi. Lopuksi työssä havaittiin, ettei työkalujen valintaan ole olemassa valmiita ohjeita ja jatkotutkimusta aiheeseen tarvittaisiin, jotta prosessi helpottuisi tulevaisuudessa.

Johtopäätöksenä todettiin toimittajavalinnan työkalun valitsemisen olevan haasteellinen ja moniulotteinen prosessi, joka ei koskaan toimi samalla tavalla kuin edellisellä kerralla. Yrityksen tulee arvioida jokainen toimittajavalinnan kerta omanaan, eikä viimeksi hyväksi todettu työkalu välttämättä sovellu eri strategian ja kriteerien tilanteeseen. Yrityksen tulee kyetä kriittisesti valitsemaan jokaiseen tilanteeseen oikea työkalu mahdollisimman hyvän toimittajan valitsemiseksi.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [6218]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste