Establishment of the product portfolio management function and its relation to operational efficiency in a customer-oriented company
Hongisto, Joona (2025)
Diplomityö
Hongisto, Joona
2025
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050738130
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050738130
Tiivistelmä
As companies grow and globalize, a systematic and effective Product Portfolio Management becomes essential for driving customer engagement and competitiveness, supporting growth, and ensuring long-term profitability. While such a function is not a panacea for improved productivity, literature recognizes that it significantly contributes to building a more profitable future. It reflects the organization’s capability to develop, launch, maintain, and eventually terminate products in a sustainable manner amid evolving market and competitive conditions. This thesis outlines the key steps and components required to establish the function, centred around the Product Lifecycle Management process, and provides a scalable framework for adoption across other divisions.
All organizations undergo change and transition, continually striving to optimize operations, enhance products, and expand into new markets. This constant pursuit of improvement and efficiency often necessitates adjustments in organization structure, resource allocation, process development, and product offering. This thesis provides suggestions that allow one to evaluate the upcoming transformative efforts and discusses how to properly position the function within the organization. It also supports the establishment of a consistent and well-defined functional structure, forming a stable foundation for sustainable growth.
The effectiveness of the function requires continuous monitoring, with clear causal links from action planning to performance control. To support this, the Balanced Scorecard approach is presented in this thesis as the management framework for the function. Effective Product Management plays a pivotal role as a gatekeeper, initiating and coordinating actions across relevant stakeholders to improve operational efficiency. A significant part of its impact lies in the cross-functional collaboration it fosters, cultivates, and sustains. Yritysten kasvaessa ja kansainvälistyessä systemaattinen ja tehokas tuotehallinta on tunnistettu merkittäväksi tekijäksi asiakasvuorovaikutuksen edistämiseksi, kilpailukyvyn ylläpitämiseksi, kasvun tukemiseksi ja pitkän aikavälin kannattavuuden varmistamiseksi. Vaikka toiminnon perustaminen ei olekaan ihmelääke tuottavuuden parantamiseksi, sen voidaan todeta merkittävästi edistävän yrityksen kannattavuutta. Tuotehallinnon vastuulla on organisaation kyky kehittää, lanseerata, ylläpitää ja lopettaa tuotteita kestävällä tavalla muuttuvissa markkina- ja kilpailuolosuhteissa. Tämä opinnäytetyö esittelee tavoitteensa mukaisesti keskeiset vaiheet ja osatekijät toiminnon perustamiseksi. Tuotehallinnon keskiössä on tunnistettu olevan tuotteen elinkaari-prosessi. Lisäksi työ tarjoaa skaalautuvan toimintamallin muiden liiketoiminta-alueiden käyttöön.
Kaikki organisaatiot käyvät laajentuessaan läpi muutoksia, pyrkien jatkuvasti optimoimaan toimintojaan ja parantamaan tuotteitaan. Tämä jatkuva parannuksen ja tehokkuuden tavoittelu vaatii usein muutoksia organisaatiorakenteissa, resurssien kohdistamisessa, prosesseissa ja tuotetarjonnassa. Tämä opinnäytetyö tarjoaa ehdotuksia, joiden avulla voidaan arvioida tulevaa muutosta ja sitä, kuinka toiminto tulisi asemoida organisaatiossa. Tämän myötä opinnäytetyö luo perustaa tulevaisuuden kestävän kasvun tukemiseksi.
Funktion suorituskyvyn kehittäminen vaatii jatkuvaa seurantaa, jossa asetetuilla mittareilla on oltava selkeät syy-seuraussuhteet asetettuihin tavoitteisiin. Tämän tukemiseksi tässä opinnäytetyössä esitetään Balanced Scorecard-mittaristo toiminnon johtamisfilosofiana. Tehokas tuotehallinta toimii väylänä, joka koordinoi kehittämistoimia eri sidosryhmien kesken operatiivisen tehokkuuden parantamiseksi. Suuri osa sen kokonaisvaikutuksesta perustuu poikkifunktionaaliseen yhteistyöhön, jota se vaalii, kehittää ja ylläpitää.
All organizations undergo change and transition, continually striving to optimize operations, enhance products, and expand into new markets. This constant pursuit of improvement and efficiency often necessitates adjustments in organization structure, resource allocation, process development, and product offering. This thesis provides suggestions that allow one to evaluate the upcoming transformative efforts and discusses how to properly position the function within the organization. It also supports the establishment of a consistent and well-defined functional structure, forming a stable foundation for sustainable growth.
The effectiveness of the function requires continuous monitoring, with clear causal links from action planning to performance control. To support this, the Balanced Scorecard approach is presented in this thesis as the management framework for the function. Effective Product Management plays a pivotal role as a gatekeeper, initiating and coordinating actions across relevant stakeholders to improve operational efficiency. A significant part of its impact lies in the cross-functional collaboration it fosters, cultivates, and sustains.
Kaikki organisaatiot käyvät laajentuessaan läpi muutoksia, pyrkien jatkuvasti optimoimaan toimintojaan ja parantamaan tuotteitaan. Tämä jatkuva parannuksen ja tehokkuuden tavoittelu vaatii usein muutoksia organisaatiorakenteissa, resurssien kohdistamisessa, prosesseissa ja tuotetarjonnassa. Tämä opinnäytetyö tarjoaa ehdotuksia, joiden avulla voidaan arvioida tulevaa muutosta ja sitä, kuinka toiminto tulisi asemoida organisaatiossa. Tämän myötä opinnäytetyö luo perustaa tulevaisuuden kestävän kasvun tukemiseksi.
Funktion suorituskyvyn kehittäminen vaatii jatkuvaa seurantaa, jossa asetetuilla mittareilla on oltava selkeät syy-seuraussuhteet asetettuihin tavoitteisiin. Tämän tukemiseksi tässä opinnäytetyössä esitetään Balanced Scorecard-mittaristo toiminnon johtamisfilosofiana. Tehokas tuotehallinta toimii väylänä, joka koordinoi kehittämistoimia eri sidosryhmien kesken operatiivisen tehokkuuden parantamiseksi. Suuri osa sen kokonaisvaikutuksesta perustuu poikkifunktionaaliseen yhteistyöhön, jota se vaalii, kehittää ja ylläpitää.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Tuotannon tuotetiedonhallintajärjestelmän kehittäminen monitehdasyritykselle
Zhou, Lu Hua (2009)Tämän työn tavoitteena oli kehittää monitehdasympäristöön siirtyneen pk-yrityksen tuotannon tuotetiedonhallintaa. Hajautettu tuotanto ja verkostoituminen oli luonut uusia haasteita ja vaatimuksia tuotetiedonhallinnalle. ... -
A customer-oriented product phase down process in a global company
Helynranta, Viola (2017)Companies product portfolio shows how well companies answer to customer requirements and needs. To make product portfolios competitive and comprehensive, older and unprofitable products must be phased down. The objective ... -
Tuotannonohjauksen kehittäminen levytuotetehtaassa
Immonen, Jarkko (2006)Tämän diplomityön tavoitteena oli selvittää ohutlevytuotteita valmistavan yrityksen tuotannonohjauksen nykytila ja kehitystä vaativat kohteet sekä laatia kehitysehdotuksia. Yrityksessävalmisteltiin samaan aikaan tutkimuksen ...