Kustannustehokkuus terveydenhuollossa : julkisten ja yksityisten sairaaloiden skaalaedut
Hosionaho, Touko (2025)
Kandidaatintyö
Hosionaho, Touko
2025
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050939456
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050939456
Tiivistelmä
Kasvavat terveydenhuoltomenot asettavat paineita parantaa kustannustehokkuutta sekä julkisella että yksityisellä sektorilla. Työssä tarkastellaan, miten skaalaedut eli toiminnan laajentumisesta syntyvät kustannus- ja tehokkuusedut ilmenevät julkisissa ja yksityisissä sairaaloissa. Tutkimus nojaa kirjallisuuskatsaukseen ja case-analyysiin kahdesta suomalaisesta sairaalasta: Meilahden sairaalasta (HUS) ja Mehiläinen Helsinki -yksiköstä (Töölö).
Työ käsittelee viittä skaalaetujen päätyyppiä: tuotannolliset, hankinnalliset, hallinnolliset, oppimiseen perustuvat ja fokusoidut skaalaedut. Julkisilla sairaaloilla skaalaetujen realisoituminen perustuu laajaan potilasvolyymiin, keskitettyihin hankintoihin ja palveluintegraatioon. Yksityissektorilla skaalaedut näkyvät erityisesti ketjujen hallinnollisessa tehokkuudessa ja fokusoituneiden toimenpiteiden standardoinnissa.
Case-analyysi osoittaa, että julkinen sektori hyödyntää skaalaetuja järjestelmätasolla, kun taas yksityinen sektori voi skaalautua kannattavasti rajatulla palveluvalikoimalla. Molemmilla sektoreilla on omat vahvuutensa. Julkinen korostuu laajuudessa ja yhdenvertaisessa palveluntarjonnassa, yksityinen tehokkuudessa ja asiakaslähtöisyydessä. Skaalaetujen hyödyntäminen ei ole omistuspohjasta riippuvainen vaan kytkeytyy johtamiseen, strategiseen fokukseen ja organisaatiorakenteeseen.
Työ käsittelee viittä skaalaetujen päätyyppiä: tuotannolliset, hankinnalliset, hallinnolliset, oppimiseen perustuvat ja fokusoidut skaalaedut. Julkisilla sairaaloilla skaalaetujen realisoituminen perustuu laajaan potilasvolyymiin, keskitettyihin hankintoihin ja palveluintegraatioon. Yksityissektorilla skaalaedut näkyvät erityisesti ketjujen hallinnollisessa tehokkuudessa ja fokusoituneiden toimenpiteiden standardoinnissa.
Case-analyysi osoittaa, että julkinen sektori hyödyntää skaalaetuja järjestelmätasolla, kun taas yksityinen sektori voi skaalautua kannattavasti rajatulla palveluvalikoimalla. Molemmilla sektoreilla on omat vahvuutensa. Julkinen korostuu laajuudessa ja yhdenvertaisessa palveluntarjonnassa, yksityinen tehokkuudessa ja asiakaslähtöisyydessä. Skaalaetujen hyödyntäminen ei ole omistuspohjasta riippuvainen vaan kytkeytyy johtamiseen, strategiseen fokukseen ja organisaatiorakenteeseen.