Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lappeenrannan joukkoliikenteen uudelleenoptimoinnin ilmastohyödyt : aikataulujen suodattaminen turhien ajovuorojen tunnistamiseksi

Shemeikka, Senni (2025)

Katso/Avaa
Kandidaatintyö (6.618Mb)
Lataukset: 


Kandidaatintyö

Shemeikka, Senni
2025

School of Energy Systems, Ympäristötekniikka

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050939777

Tiivistelmä

Aikataulujen optimoinnilla tavoitellaan ilmastotehokasta Lappeenrannan paikallisliikennettä, hyvistä kulkuyhteyksistä tinkimättä. Optimoinnin avulla suodatetaan tyhjiä tai lähes tyhjiä ajovuoroja. Turhien ajojen poistamisella on positiivisia ilmastovaikutuksia. Kun ajoja vähennetään, päästöjä syntyy vähemmän. Liikenteestä aiheutuvat kasvihuonekaasupäästöt aiheuttavat ilmaston lämpenemistä ja näin ollen kiihdyttävät ilmastonmuutosta.

Optimointi toteutetaan MATLAB-ohjelmistolla ja Excelillä. Ohjelmat ovat hyvä yhdistelmä, kun aluksi tarvitaan suuremman datamäärän käsittelyä ja loppuvaiheessa tarkempia tuloksia. Data sisältää Lappeenrannan paikallisliikenteen linja- ja aikataulukohtaiset nousut, eli sen, kuinka monta ihmistä kunkin ajon aikana on ollut kyydissä.

Tulokseksi saatiin, että päästöt vähenisivät vuoden aikana 158 tCO2ekv, jos tyhjiä tai lähes tyhjiä ajoja vähennetään. Tuloksien perusteella, ajojen vähentäminen aiheuttaisi isoja rakoja paikallisliikenteen aikatauluissa. Tämä voi huonontaa kulkuyhteyksiä, joka voi vaikuttaa ihmisten liikkumistapojen valintaan. Esimerkiksi yksityisautoilu voi lisääntyä, jolloin päästöt eivät todellisuudessa vähentyisi.
 
The optimization of schedules aims to create an climate-efficient local transport system in Lappeenranta without compromising good connections. The optimization process filters out empty or nearly empty trips. Eliminating unnecessary trips has positive climate effects. When the number of trips is reduced, fewer emissions are generated. Greenhouse gas emissions from transportation contribute to global warming and thus accelerate climate change.

The optimization is carried out using MATLAB and Excel. These programs complement each other well, as MATLAB is useful for processing large amounts of data in the initial phase, while Excel helps in obtaining more precise results. The data includes route- and schedule-specific passenger counts for Lappeenranta’s local transport system, indicating how many passengers were on board each trip.

The results show that emissions would be reduced by 158 tCO2eq per year if empty or nearly empty trips were reduced. However, based on the results, reducing trips would create significant gaps in the local transport schedules. This could weaken transport connections, potentially influencing people’s choices of travel modes. For example, private car use might increase, which would mean that emissions might not actually decrease.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [6271]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste