Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Market analysis and pricing model for the office cleaning services : case: All-Rounders Oy

Satheeskumar, Kajanan (2025)

Katso/Avaa
Bachelorsthesis_Satheeskumar_Kajanan.pdf (1.044Mb)
Lataukset: 


Kandidaatintutkielma

Satheeskumar, Kajanan
2025

School of Business and Management, Kauppatieteet

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051240319

Tiivistelmä

The current pricing model for office cleaning services is largely based on experience-based subjective judgments that more often than not result in variability and uncertainty of cost structures. The aim of this study is to conduct an extensive market analysis and propose a quantitative systematic pricing framework to enhance transparency in the Finnish market. A structured SERVQUAL-based questionnaire was circulated among operational decision-makers, from which data were gathered and analyzed using Multi Linear Regression and Non-Negative Least Squares methods. The main findings indicated that cleaning frequency, office size, and occupancy levels are strong quantitative price determinants, while the type of floor had little impact. The model presented here offers a solid data-driven tool for standardized pricing decisions, thus enhancing transparency as well as practical applicability.
 
Nykyinen toimistosiivouspalvelujen hinnoittelumalli perustuu pitkälti kokemukseen ja subjektiivisiin arvioihin, mikä johtaa usein kustannusrakenteiden vaihtelevuuteen ja epävarmuuteen. Tämän tutkimuksen tavoitteena on toteuttaa laaja markkina-analyysi ja ehdottaa määrällistä, systemaattista hinnoittelumallia läpinäkyvyyden parantamiseksi Suomen markkinoilla. Rakenteellinen, SERVQUAL-menetelmään pohjautuva kyselylomake jaettiin operatiivisille päätöksentekijöille, ja kerätty aineisto analysoitiin käyttäen monimuuttujaregressiota ja ei-negatiivisten pienimpien neliöiden (NNLS) menetelmää. Tulosten mukaan siivoustiheys, toimiston koko ja käyttöaste ovat merkittäviä määrällisiä hinnanmuodostukseen vaikuttavia tekijöitä, kun taas lattiamateriaalin vaikutus oli vähäinen. Esitetty malli tarjoaa vahvan, dataan perustuvan työkalun standardoitujen hinnoittelupäätösten tueksi, edistäen siten sekä läpinäkyvyyttä että käytännön sovellettavuutta.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [6423]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste