Ulkoistetun varastointipalvelun vaikutukset verkkokaupan skaalausmahdollisuuksiin
Helander, Niklas (2025)
Kandidaatintyö
Helander, Niklas
2025
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051240668
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051240668
Tiivistelmä
Verkkokauppojen kansainvälistyminen ja kasvavat tilausmäärät ovat lisänneet tarpeita skaalautuville logistiikkaratkaisuille. Yksi keskeinen ratkaisu on ulkoistetun logistiikan (3PL) hyödyntäminen joka tarjoaa nykyaikaiset varastonhallintajärjestelmät sekä joustavan kapasiteetin. Tämä kandidaatintyö tarkastelee ulkoistetun varastointipalvelun mahdollisuuksia sekä riskejä DTC-verkkokaupoille, jotka pyrkivät laajentumaan uusille markkinoille. Työssä analysoidaan miten 3PL vaikuttaa kustannusrakenteeseen, toimitusnopeuteen, asiakaskokemukseen ja riskienhallintaan sekä miten varastojen strateginen sijainti tukee kuluttajien toimitusaikaodotuksia eri Euroopan maissa.
Tutkimus on toteutettu integratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jossa on yhdistetty vertaisarvioitua tutkimusta ja alan raportteja. Kirjallisuuskatsauksessa hyödynnettiin keskeisiä teoksia niin varastoverkoston optimoinnista kuin kuluttajien odotusten teemoista. Tulokset osoittavat, että 3PL -palvelut mahdollistavat kustannustehokkaan laajentumisen, nopeammat toimitusajat ja joustavan kapasiteetin, mutta tuovat mukanaan riippuvuuden ulkopuolisesta toimijasta sekä sopimusteknisiä että laadunvalvonnallisia haasteita. Strateginen hajautettu varastoverkosto on avainasemassa, kun verkkokaupat tavoittelevat skaalautuvuutta ja korkeaa asiakastyytyväisyyttä eri markkina-alueilla.
Tutkimus on toteutettu integratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jossa on yhdistetty vertaisarvioitua tutkimusta ja alan raportteja. Kirjallisuuskatsauksessa hyödynnettiin keskeisiä teoksia niin varastoverkoston optimoinnista kuin kuluttajien odotusten teemoista. Tulokset osoittavat, että 3PL -palvelut mahdollistavat kustannustehokkaan laajentumisen, nopeammat toimitusajat ja joustavan kapasiteetin, mutta tuovat mukanaan riippuvuuden ulkopuolisesta toimijasta sekä sopimusteknisiä että laadunvalvonnallisia haasteita. Strateginen hajautettu varastoverkosto on avainasemassa, kun verkkokaupat tavoittelevat skaalautuvuutta ja korkeaa asiakastyytyväisyyttä eri markkina-alueilla.