Co-Learn hankkeen tuloksia : Innovointipotentiaalin tarkastelu Etelä-Pohjanmaalla ja Päijät-Hämeessä
Hämäläinen, Minna; Peltonen, Kati; Joensuu-Salo, Sanna (2025-05-12)
Publishers version
Hämäläinen, Minna
Peltonen, Kati
Joensuu-Salo, Sanna
12.05.2025
136
LUT-yliopisto
LUT Scientific and Expertise Publications Raportit ja Selvitykset – Reports
School of Engineering Science
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-412-247-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-412-247-4
Tiivistelmä
Co-Learn! Yritykset ja korkeakoulut yhteistyössä tutkimus-ja innovointivalmiuksia kehittämässä-hankkeessa kehitettiin ja pilotointiin uusia toimintamalleja ammattikorkeakoulujen ja yritysten välisen yhteistyön tiivistämiseksi ja innovointivalmiuksien vahvistamiseksi. Hankkeen tulokset osoittavat alueellisia eroja ja yhtäläisyyksiä innovointipotentiaalissa.
Ammattikorkeakoulujen rooli alueellisissa innovaatioekosysteemeissä on keskeinen, mutta koulutuksen ja TKI-toiminnan eli tutkimus-, kehitys-ja innovaatiotoiminnan eriytyminen on haasteena useimmissa ammattikorkeakouluissa. Hankkeen päätavoitteina olivat alueellisen innovaatioekosysteemin vahvistaminen, yritysten ja ammattikorkeakoulujen yhteistyön tiivistäminen sekä yritysten innovointivalmiuksien kehittäminen. Hankkeen työpaketissa 1 toteutetuissa työpajoissa ja kyselytutkimuksissa kartoitettiin eri osapuolten näkemyksiä innovointivalmiuksista ja yritysyhteistyön kehittämistarpeista. Innovointivalmiudet ja -kyvykkyys määriteltiin laajasti, ja niiden keskeisiä osatekijöitä ovat luovuus, ongelmanratkaisukyky, yhteistyötaidot ja tekninen osaaminen.
Etelä-Pohjanmaan ja Päijät-Hämeen työpajoissa korostuivat avoimuus uudelle, rohkeus kokeilla ja yhteistyön merkitys innovointivalmiuksien kehittymisessä. Opiskelijat ja henkilöstö kokivat vahvuuksikseen määrätietoisuuden, uskon omiin kykyihin ja analysointitaidot, mutta talousosaaminen ja verkostoitumistaidot kaipaavat kehittämistä. Etelä-Pohjanmaan ja Päijät-Hämeen innovointipotentiaalissa on havaittavissa sekä vahvuuksia että heikkouksia, ja molemmilla alueilla on tarvetta pitkäjänteisen yhteistyön vahvistamiselle. Lisäksi hankkeessa tunnistettiin ja pilotoitiin kymmenen yhteistyömallia innovointipotentiaalin kehittämiseksi.
Ammattikorkeakoulujen rooli alueellisissa innovaatioekosysteemeissä on keskeinen, mutta koulutuksen ja TKI-toiminnan eli tutkimus-, kehitys-ja innovaatiotoiminnan eriytyminen on haasteena useimmissa ammattikorkeakouluissa. Hankkeen päätavoitteina olivat alueellisen innovaatioekosysteemin vahvistaminen, yritysten ja ammattikorkeakoulujen yhteistyön tiivistäminen sekä yritysten innovointivalmiuksien kehittäminen. Hankkeen työpaketissa 1 toteutetuissa työpajoissa ja kyselytutkimuksissa kartoitettiin eri osapuolten näkemyksiä innovointivalmiuksista ja yritysyhteistyön kehittämistarpeista. Innovointivalmiudet ja -kyvykkyys määriteltiin laajasti, ja niiden keskeisiä osatekijöitä ovat luovuus, ongelmanratkaisukyky, yhteistyötaidot ja tekninen osaaminen.
Etelä-Pohjanmaan ja Päijät-Hämeen työpajoissa korostuivat avoimuus uudelle, rohkeus kokeilla ja yhteistyön merkitys innovointivalmiuksien kehittymisessä. Opiskelijat ja henkilöstö kokivat vahvuuksikseen määrätietoisuuden, uskon omiin kykyihin ja analysointitaidot, mutta talousosaaminen ja verkostoitumistaidot kaipaavat kehittämistä. Etelä-Pohjanmaan ja Päijät-Hämeen innovointipotentiaalissa on havaittavissa sekä vahvuuksia että heikkouksia, ja molemmilla alueilla on tarvetta pitkäjänteisen yhteistyön vahvistamiselle. Lisäksi hankkeessa tunnistettiin ja pilotoitiin kymmenen yhteistyömallia innovointipotentiaalin kehittämiseksi.
Lähdeviite
Hämäläinen, M., Peltonen, K., Joensuu-Salo, S. (2025). Co-Learn hankkeen tuloksia : Innovointipotentiaalin tarkastelu Etelä-Pohjanmaalla ja Päijät-Hämeessä. LUT Scientific and Expertise Publications Raportit ja Selvitykset – Reports, 136. LUT-yliopisto. ISBN 978-952-412-247-4.