Towards strategic supply management : supplier segmentation for a Finnish SME
Hyppänen, Lotta (2025)
Pro gradu -tutkielma
Hyppänen, Lotta
2025
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051545217
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051545217
Tiivistelmä
This master’s thesis studies strategic supply management and supplier segmentation, as a part of a Finnish SME company’s strategic sourcing initiative. The aim of the thesis is to create a supplier segmentation method that supports the building of a more strategic supply chain function in the specific company. The used research method is a qualitative, single case study, and data is analysed using the content analysis method.
Data was collected through semi-structured interviews and supplemented with a few secondary materials. In total eight company representatives were interviewed for the research. Results of the data analysis reveal four different entities: current state, strategic supply chain management targets, segmentation’s role in reaching the targets and supplier segmentation requirements. The result show that while the basis for supply chain management is strong, integration of a more strategic and coherent approach would be beneficial. Supplier segmentation can help the company in reaching some of the set strategic supply chain management targets, as long as it is done in a clear and inclusive manner, and the segmentation process is continuous in nature.
While existing supplier segmentation models were also utilized, the company specific requirements led towards a more tailored approach. A model based on Kraljic’s Matrix design was suggested, with company specifically created segments and dimensions. Dimensions focused on financial criterion in relation to the item importance, and supplier willingness in relation to supplier quality. Furthermore, sustainability was incorporated as a stand-alone coefficient to highlight its found importance. A calculation basis for these measures was created to ensure that wide criterion could be considered while the segmentation model itself remained simple. This way the created segmentation tool was found to best fit company needs and truly support the building of a more strategic supply chain management function in their unique business environment. Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee strategista hankintaa sekä toimittajasegmentointia osana suomalaisen pk-yrityksen strategisen hankinnan hanketta. Tutkimuksen tavoitteena on luoda toimittajasegmentointi metodi, joka tukee strategisemman toimitusketjufunktion rakentamista tietyssä yrityksessä. Käytetty tutkimusmenetelmä on laadullinen tapaustutkimus, ja data analysoidaan sisältöanalyysi menetelmää hyödyntäen.
Datan kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla, ja sitä täydennettiin muutamilla toissijaisilla materiaaleilla. Yhteensä kahdeksan yrityksen edustajaa haastateltiin tutkimusta varten. Data-analyysin tulokset paljastavat neljä erilaista kokonaisuutta: nykytila, strategisen hankinnan tavoitteet, segmentoinnin rooli tavoitteiden saavuttamisessa sekä toimittajasegmentoinnin vaatimukset. Tulokset näyttävät, että vaikka hankintatoimen pohja on vahva, strategisemman sekä yhtenäisemmän lähestymistavan integroiminen olisi hyödyllistä. Toimittajasegmentointi voi auttaa yritystä joidenkin asetettujen strategisen hankintatoimen tavoitteiden saavuttamisessa, kunhan se tehdään selkeällä sekä osallistavalla tavalla ja segmentointiprosessi on luonteeltaan jatkuva.
Vaikka olemassa olevia toimittajasegmentointi malleja hyödynnettiin myös, yrityskohtaiset vaatimukset johtivat kohti räätälöidympää lähestymistapaa. Kraljicin matriisiin pohjautuvaa mallia yrityskohtaisesti luoduilla segmenteillä sekä mittareilla suositeltiin. Mittarit keskittyivät taloudellisiin kriteereihin suhteessa nimikkeen tärkeyteen sekä toimittajan halukkuuteen suhteessa toimittajan laatuun. Lisäksi kestävyys sisällytettiin erillisenä kertoimena korostaen sen todettua merkitystä. Näille mittareille luotiin laskentakaavat, jotta mahdollistettiin laajojen kriteerien huomiointi samalla kun itse segmentointimalli pysyi yksinkertaisena. Tällä tavoin luodun segmentointityökalun todettiin sopivan parhaiten yrityksen tarpeisiin ja tukevan aidosti strategisemman hankintatoimen rakentamista heidän ainutlaatuisessa liiketoimintaympäristössään.
Data was collected through semi-structured interviews and supplemented with a few secondary materials. In total eight company representatives were interviewed for the research. Results of the data analysis reveal four different entities: current state, strategic supply chain management targets, segmentation’s role in reaching the targets and supplier segmentation requirements. The result show that while the basis for supply chain management is strong, integration of a more strategic and coherent approach would be beneficial. Supplier segmentation can help the company in reaching some of the set strategic supply chain management targets, as long as it is done in a clear and inclusive manner, and the segmentation process is continuous in nature.
While existing supplier segmentation models were also utilized, the company specific requirements led towards a more tailored approach. A model based on Kraljic’s Matrix design was suggested, with company specifically created segments and dimensions. Dimensions focused on financial criterion in relation to the item importance, and supplier willingness in relation to supplier quality. Furthermore, sustainability was incorporated as a stand-alone coefficient to highlight its found importance. A calculation basis for these measures was created to ensure that wide criterion could be considered while the segmentation model itself remained simple. This way the created segmentation tool was found to best fit company needs and truly support the building of a more strategic supply chain management function in their unique business environment.
Datan kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla, ja sitä täydennettiin muutamilla toissijaisilla materiaaleilla. Yhteensä kahdeksan yrityksen edustajaa haastateltiin tutkimusta varten. Data-analyysin tulokset paljastavat neljä erilaista kokonaisuutta: nykytila, strategisen hankinnan tavoitteet, segmentoinnin rooli tavoitteiden saavuttamisessa sekä toimittajasegmentoinnin vaatimukset. Tulokset näyttävät, että vaikka hankintatoimen pohja on vahva, strategisemman sekä yhtenäisemmän lähestymistavan integroiminen olisi hyödyllistä. Toimittajasegmentointi voi auttaa yritystä joidenkin asetettujen strategisen hankintatoimen tavoitteiden saavuttamisessa, kunhan se tehdään selkeällä sekä osallistavalla tavalla ja segmentointiprosessi on luonteeltaan jatkuva.
Vaikka olemassa olevia toimittajasegmentointi malleja hyödynnettiin myös, yrityskohtaiset vaatimukset johtivat kohti räätälöidympää lähestymistapaa. Kraljicin matriisiin pohjautuvaa mallia yrityskohtaisesti luoduilla segmenteillä sekä mittareilla suositeltiin. Mittarit keskittyivät taloudellisiin kriteereihin suhteessa nimikkeen tärkeyteen sekä toimittajan halukkuuteen suhteessa toimittajan laatuun. Lisäksi kestävyys sisällytettiin erillisenä kertoimena korostaen sen todettua merkitystä. Näille mittareille luotiin laskentakaavat, jotta mahdollistettiin laajojen kriteerien huomiointi samalla kun itse segmentointimalli pysyi yksinkertaisena. Tällä tavoin luodun segmentointityökalun todettiin sopivan parhaiten yrityksen tarpeisiin ja tukevan aidosti strategisemman hankintatoimen rakentamista heidän ainutlaatuisessa liiketoimintaympäristössään.