Talouslukutaidon vaikutus nuorten talouskäyttäytymiseen ja taloudelliseen hyvinvointiin
Sarén, Kati (2025)
Kandidaatintutkielma
Sarén, Kati
2025
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052754977
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052754977
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää suomalaisten nuorten aikuisten talouslukutaidon vaikutuksia taloudellisiin valintoihin sekä taloudelliseen hyvinvointiin. Talousosaamisen merkitys on tunnustettu sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla, mikä näkyy muun muassa Oikeuspalveluviraston vuonna 2024 koordinoimassa kansallisessa strategiassa. Erityisesti nuorten taloustaitojen vahvistaminen on tärkeää, jotta he kykenevät tekemään itsenäisiä ja kestäviä taloudellisia päätöksiä.
Tutkimus on laadullinen ja toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joiden avulla pyrittiin tunnistamaan keskeiset teemat ja näkökulmat haastateltavien kokemuksista. Tutkimukseen haastateltiin viisi 18–24-vuotiasta ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijaa eri puolilta Suomea.
Tutkimus osoittaa, että nuorten talouslukutaito vaikuttaa merkittävästi heidän talouskäyttäytymiseensä ja hyvinvointiinsa, tarjoten välineitä hallinnan tunteen lisäämiseen sekä epävarmuuden vähentämiseen. Nuoret käyttävät talouslukutaitoa käytännön päätöksenteossa ja menojen suunnittelussa, mikä auttaa heitä tekemään harkittuja päätöksiä sekä sopeutumaan muuttuviin taloudellisiin tilanteisiin. This study explores the impact of financial literacy on young Finnish adults' financial behaviour and financial well-being. Financial competence has been widely recognized at both national and international levels, as reflected in the Finnish national financial literacy strategy coordinated by the Ministry of Justice in 2024. Enhancing the financial literacy of young people is particularly crucial to ensure their ability to make independent and sustainable financial decisions.
The study is qualitative and employs data-driven content analysis. The data was collected through semi-structured interviews aimed at identifying key themes and perspectives from the participants’ experiences. Five university and university of applied sciences students aged 18–24 from different parts of Finland were interviewed for the study.
The study shows that young people's financial literacy significantly impacts their financial behaviour and well-being, providing tools to enhance their sense of control and reduce uncertainty. Young people utilize financial literacy in practical decision-making and budgeting, which helps them make informed decisions and adapt to changing financial situations.
Tutkimus on laadullinen ja toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joiden avulla pyrittiin tunnistamaan keskeiset teemat ja näkökulmat haastateltavien kokemuksista. Tutkimukseen haastateltiin viisi 18–24-vuotiasta ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijaa eri puolilta Suomea.
Tutkimus osoittaa, että nuorten talouslukutaito vaikuttaa merkittävästi heidän talouskäyttäytymiseensä ja hyvinvointiinsa, tarjoten välineitä hallinnan tunteen lisäämiseen sekä epävarmuuden vähentämiseen. Nuoret käyttävät talouslukutaitoa käytännön päätöksenteossa ja menojen suunnittelussa, mikä auttaa heitä tekemään harkittuja päätöksiä sekä sopeutumaan muuttuviin taloudellisiin tilanteisiin.
The study is qualitative and employs data-driven content analysis. The data was collected through semi-structured interviews aimed at identifying key themes and perspectives from the participants’ experiences. Five university and university of applied sciences students aged 18–24 from different parts of Finland were interviewed for the study.
The study shows that young people's financial literacy significantly impacts their financial behaviour and well-being, providing tools to enhance their sense of control and reduce uncertainty. Young people utilize financial literacy in practical decision-making and budgeting, which helps them make informed decisions and adapt to changing financial situations.