Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kodin energiatehokkuuden edistäminen immersiivisillä teknologioilla

Makkonen, Jarno (2025)

Katso/Avaa
diplomityo_makkonen_jarno.pdf (3.799Mb)
Lataukset: 


Diplomityö

Makkonen, Jarno
2025

School of Engineering Science, Tuotantotalous

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052855510

Tiivistelmä

Vuoden 2025 alussa voimaan astunut uusi rakennuslaki edellyttää tulevaisuudessa entistä parempaa energiatehokkuuden huomioimista kodeissa. Samaan aikaan kuluttajakäyttäytyminen muuttuu, mikä luo tarpeen uudenlaisille innovaatioille eri kuluttajasegmenttien tavoittamiseksi. Tässä tapaustutkimuksessa lähestytään innovaation kehittämistä hyödyntäen kokeilevaa kehittämistä ja suunnittelutieteellistä tutkimusotetta.

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisella työkalulla voidaan tehostaa kodin energiatehokkuutta ja tuottaa energiatodistus. Teknisen tarkkuuden varmistamiseksi kartoitetaan, mitkä ovat keskeisimmät tiedot energiatehokkuuden arvioinnissa ja kuinka energiatehokkuustyökalu tulisi visualisoida immersiivisten teknologioiden avulla siten, että se vastaa kuluttajien tarpeita ja tukee heidän päätöksentekoaan.

Tutkimuksen tuloksena esitellään hybridimalli, joka yhdistää kodin kolmiulotteisen skannauksen, tietomallit ja immersiivisen visualisoinnin energiatehokkuustyökaluratkaisuksi. Tutkimus osoittaa, että hybridimalli, joka yhdistää rakennusten tietomallit uusimpien pelimoottorien tuottamaan visualisointiin, muodostaa tarkimman, käytettävimmän ja kuluttajien päätöksentekoa parhaiten tukevan ratkaisun. Immersiiviset teknologiat syventävät kuluttajien ymmärrystä energiavalinnoista ja vahvistavat heidän päätöksentekoaan merkittävästi.
 
The new Building Act that came into effect at the beginning of the year 2025 requires more attention to be paid to energy efficiency in homes. Simultaneously, shifting consumer behavior creates a need for new types of innovations to effectively reach different consumer segments. This case study approaches innovation development making use of experimental innovation and a design science research methodology.

The aim of the study is to determine what kind of tool can improve home energy efficiency and produce an energy performance certificate. To ensure technical accuracy, the research identifies the key data required for energy efficiency assessment and investigates how an energy efficiency tool should be visualized using immersive technologies to meet consumer needs and support their decision-making.

As a result of the study, a hybrid model is presented that combines 3D home scanning, building information modeling, and immersive visualization as a solution for an energy efficiency tool. The study finds that a hybrid model combining building information models with visualization capabilities of modern game engines offers the most accurate, user-friendly, and decision-supportive solution for consumers. Immersive technologies can significantly deepen consumer understanding of energy-related choices and improve their decision-making capabilities.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [14074]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste