Assessing the carbon footprint of a sport organization : case Finnish Athletics Federation
Göös, Niki (2025)
Diplomityö
Göös, Niki
2025
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025053056126
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025053056126
Tiivistelmä
In this master’s thesis the carbon footprint of Finnish Athletics Federation (FAF) is calculated by applying the principles of life cycle assessment and carbon footprint calculation provided by international standards. The four main operation categories investigated in the assessment are: the federation’s office, commuting of the federation’s staff, traveling of athletes and spectators to competitions in Finland, and traveling of Finnish athletics teams to international competitions. The primary goal of the study is to calculate the carbon footprint of the federation in 2024 and to quantify the carbon footprint in tons of CO2 equivalents (tCO2eq). Identifying the most significant GHG emissions sources and proposing strategies for reducing the emissions are also objectives of the study.
The results of the calculation show that the carbon footprint of Finnish Athletics Federation in 2024 was 4492,0 tCO2eq. A total of 99,9% of the emissions were generated within Scope 3 category, mainly from the mobility-related activities. The traveling of athletes and spectators to competitions in Finland was the largest contributor to the federation’s carbon footprint with 94,5% share from the total generated GHG emissions. Emission reductions could especially be achieved by promoting sustainable mobility patterns, through smart planning of the competition schedules and locations, and by substituting ICE-vehicles with more sustainable vehicles. Tässä diplomityössä lasketaan Suomen Urheiluliiton (SUL) hiilijalanjälki soveltamalla elinkaariarviointia ja hiilijalanjälkilaskennan pääperiaatteita kansainvälisten standardien pohjalta. Laskennassa tarkastellaan neljää pääasiallista toimintakategoriaa: liiton toimistoa, henkilöstön työmatkaliikennettä, Suomessa järjestettäviin kilpailun liittyvää matkustamista urheilijoiden ja katsojien osalta sekä Suomen yleisurheilujoukkueiden matkustamista kansainvälisiin kilpailuihin. Työn päätavoitteena on laskea liiton hiilijalanjälki vuonna 2024 ja esittää se hiilidioksidiekvivalentteina (tCO2ekv). Lisäksi tavoitteena on tunnistaa merkittävimmät päästölähteet sekä esittää toimenpiteitä niiden vähentämiseksi.
Laskennan tulokset osoittavat, että Suomen Urheiluliiton hiilijalanjälki vuonna 2024 oli 4492,0 tCO2ekv. Päästöistä 99,9% kuului Scope 3- kategoriaan, ja päästöjä syntyi eritysesti matkustamisesta. Suurin yksittäinen päästölähde oli urheilijoiden ja katsojien matkustaminen kotimaan kilpailuihin, mikä muodosti 94,5% liiton kokonaispäästöistä. Päästövähennyksiä voitaisiin erityisesti saavuttaa edistämällä kestäviä liikkumismuotoja, viisaalla kilpailuiden ajankohtien ja järjestyspaikkojen suunnittelulla sekä korvaamalla polttomoottoriajoneuvoja ympäristöystävällisimmillä ajoneuvoilla.
The results of the calculation show that the carbon footprint of Finnish Athletics Federation in 2024 was 4492,0 tCO2eq. A total of 99,9% of the emissions were generated within Scope 3 category, mainly from the mobility-related activities. The traveling of athletes and spectators to competitions in Finland was the largest contributor to the federation’s carbon footprint with 94,5% share from the total generated GHG emissions. Emission reductions could especially be achieved by promoting sustainable mobility patterns, through smart planning of the competition schedules and locations, and by substituting ICE-vehicles with more sustainable vehicles.
Laskennan tulokset osoittavat, että Suomen Urheiluliiton hiilijalanjälki vuonna 2024 oli 4492,0 tCO2ekv. Päästöistä 99,9% kuului Scope 3- kategoriaan, ja päästöjä syntyi eritysesti matkustamisesta. Suurin yksittäinen päästölähde oli urheilijoiden ja katsojien matkustaminen kotimaan kilpailuihin, mikä muodosti 94,5% liiton kokonaispäästöistä. Päästövähennyksiä voitaisiin erityisesti saavuttaa edistämällä kestäviä liikkumismuotoja, viisaalla kilpailuiden ajankohtien ja järjestyspaikkojen suunnittelulla sekä korvaamalla polttomoottoriajoneuvoja ympäristöystävällisimmillä ajoneuvoilla.