Keskijohto "muutoskytkimenä" : johtajuuden rooli muutoskyvykkyydessä
Laine, Essi (2025)
Pro gradu -tutkielma
Laine, Essi
2025
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060257193
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060257193
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee keskijohdon esihenkilöiden johtajuutta ja muutoskyvykkyyttä jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Tutkimuksen tavoitteena oli syventää ymmärrystä siitä, miten transformationaalinen johtajuus ja dynaamiset kyvykkyydet konkretisoituvat keskijohdon päivittäisessä työssä sekä millaiset kulttuuriset ja organisatoriset tekijät tukevat näiden ominaisuuksien kehittymistä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla kahdeksalta keskijohdon esihenkilöltä. Aineisto analysoitiin teoria-ohjaavalla sisällönanalyysilla. Tulokset osoittivat, että transformationaalisen johtajuuden ulottuvuudet – erityisesti yksilöllinen huomiointi ja älyllinen stimulointi – vahvistavat esihenkilöiden muutoskyvykkyyttä. Muutoskyvykkyys näyttäytyi tutkimuksessa opittavana ja kollektiivisena taitona, jota edistivät erityisesti psykologinen turvallisuus, osallistava organisaatiokulttuuri ja suunnitelmallinen, kaksisuuntainen viestintä.
Keskijohdon rooli korostui sillanrakentajana strategisten tavoitteiden ja operatiivisen toiminnan välillä. Heidän kykynsä tulkita muutosta, rakentaa yhteistä merkitystä ja tukea henkilöstöä osoittautui keskeiseksi organisaation uudistumiskyvyn kannalta. Tutkimus tarjoaa teoreettista syvyyttä johtajuus- ja muutoskyvykkyyskeskusteluun sekä käytännön suosituksia organisaatioille, jotka haluavat tukea keskijohdon toimijuutta. Suosituksissa painottuvat muun muassa oppimisen rakenteellinen resursointi, systemaattinen ja osallistava johtajuuden kehittäminen sekä palautteeseen perustuva vuorovaikutus. This Master’s thesis examines the leadership and change capability of middle managers in a continuously evolving organizational environment. The aim of the study was to deepen the understanding of how transformational leadership and dynamic capabilities are manifested in the everyday work of middle management, and what cultural and organizational factors support the development of these competencies.
The study was conducted as a qualitative case study, and the data was collected through semi-structured interviews with eight middle managers. The material was analyzed using theory-driven content analysis. The findings show that the core dimensions of transformational leadership – particularly individualized consideration and intellectual stimulation – enhance the change capability of managers. Change capability appeared in the study as a learnable and collective competence, supported especially by psychological safety, a participative organizational culture, and structured, two-way communication.
The role of middle management was emphasized as a bridge between strategic goals and operational implementation. Their ability to interpret change, build shared meaning, and support personnel proved to be essential for organizational renewal. The study contributes theoretical depth to the discussion on leadership and change capability and provides practi-cal recommendations for organizations aiming to strengthen the agency of middle management. The recommendations emphasize the importance of structural resourcing for learning, systematic and inclusive leadership development, and feedback-based communication.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla kahdeksalta keskijohdon esihenkilöltä. Aineisto analysoitiin teoria-ohjaavalla sisällönanalyysilla. Tulokset osoittivat, että transformationaalisen johtajuuden ulottuvuudet – erityisesti yksilöllinen huomiointi ja älyllinen stimulointi – vahvistavat esihenkilöiden muutoskyvykkyyttä. Muutoskyvykkyys näyttäytyi tutkimuksessa opittavana ja kollektiivisena taitona, jota edistivät erityisesti psykologinen turvallisuus, osallistava organisaatiokulttuuri ja suunnitelmallinen, kaksisuuntainen viestintä.
Keskijohdon rooli korostui sillanrakentajana strategisten tavoitteiden ja operatiivisen toiminnan välillä. Heidän kykynsä tulkita muutosta, rakentaa yhteistä merkitystä ja tukea henkilöstöä osoittautui keskeiseksi organisaation uudistumiskyvyn kannalta. Tutkimus tarjoaa teoreettista syvyyttä johtajuus- ja muutoskyvykkyyskeskusteluun sekä käytännön suosituksia organisaatioille, jotka haluavat tukea keskijohdon toimijuutta. Suosituksissa painottuvat muun muassa oppimisen rakenteellinen resursointi, systemaattinen ja osallistava johtajuuden kehittäminen sekä palautteeseen perustuva vuorovaikutus.
The study was conducted as a qualitative case study, and the data was collected through semi-structured interviews with eight middle managers. The material was analyzed using theory-driven content analysis. The findings show that the core dimensions of transformational leadership – particularly individualized consideration and intellectual stimulation – enhance the change capability of managers. Change capability appeared in the study as a learnable and collective competence, supported especially by psychological safety, a participative organizational culture, and structured, two-way communication.
The role of middle management was emphasized as a bridge between strategic goals and operational implementation. Their ability to interpret change, build shared meaning, and support personnel proved to be essential for organizational renewal. The study contributes theoretical depth to the discussion on leadership and change capability and provides practi-cal recommendations for organizations aiming to strengthen the agency of middle management. The recommendations emphasize the importance of structural resourcing for learning, systematic and inclusive leadership development, and feedback-based communication.