Z-sukupolven kiinnostus anti-age-tuotteisiin : psykologiset mekanismit ja markkinoinnin strategiset lähestymistavat
Grasin, Anna (2025)
Kandidaatintutkielma
Grasin, Anna
2025
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060358214
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060358214
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on perehtyä psykologisiin ja markkinointiin liittyviin tekijöihin, jotka vaikuttavat Z-sukupolven kasvavaan kiinnostukseen anti-age-ihonhoitotuotteita kohtaan. Teoreettinen viitekehys yhdistää kuluttajapsykologiaa sekä digitaalisia markkinointistrategioita keskittyen pelkoon vetoamiseen, koettuun riskiin ja parasosiaalisiin suhteisiin. Empiirisessä osiossa hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Osioon kuului puolistrukturoituja haastatteluja kolmen Z-sukupolvea edustavan sosiaalisen median vaikuttajan kanssa. Temaattinen analyysi tuo esiin, että yhä nuorempien kuluttajien kiinnostusta anti-age-ihonhoitoon muovaavat esteettiset ihanteet, sosiaalisen median paineet ja pelkoon perustuvat markkinointistrategiat. Vaikuttajilla on keskeinen asema ikääntymistä ehkäisevien tuotteiden käytön arkipäiväistämisessä ja hyväksyttävyydessä Z-sukupolven keskuudessa. Lisäksi tärkeiksi tekijöiksi osoittautuivat heuristiikat, kuten sosiaalinen todiste ja FOMO-ilmiö, jotka ohjaavat nuorten kuluttajien ostopäätöksiä. Tulokset korostavat, miten markkinointiviestintä vaikuttaa vahvasti nuorten kuluttajien käsityksiin sekä ikääntymisestä että itsehoidosta. The purpose of this bachelor’s thesis is to explore the psychological and marketing factors that influence the growing interest of Generation Z in anti-aging skin care products. The theoretical framework combines consumer psychology and digital marketing strategies, focusing on fear appeal, perceived risk and parasocial relationships. In the empirical part, a qualitative methodological approach was used. It included semi-structured interviews with three influencers active on social media platforms representing Generation Z. Thematic analysis reveals that the interest of increasingly younger consumers in anti-ageing skincare is shaped by aesthetic ideals, social media pressures and fear-based marketing strategies. Influencers play a key role in increasing the social acceptance and everyday use of anti-ageing products among Generation Z. In addition, heuristics such as social proof and the FOMO phenomenon are shown to play an important role in the purchasing decisions of young consumers. The results highlight the strong influence of marketing communication on young consumers' perceptions of both ageing and self-care.