Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Junaliikenteen viivästysten stokastinen mallintaminen

Seppinen, Amanda (2025)

Katso/Avaa
Kandidaatintyo_AmandaSeppinen.pdf (565.0Kb)
Lataukset: 


Kandidaatintyö

Seppinen, Amanda
2025

School of Engineering Science, Laskennallinen tekniikka

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060358222

Tiivistelmä

Junaliikenteen täsmällisyys on keskeinen tekijä niin matkustajien tyytyväisyyden kuin liikennejärjestelmän toimivuuden kannalta. Tässä kandidaatintyössä tarkastellaan junaliikenteen viivästysten mallintamista stokastisten menetelmien avulla. Työn tavoitteena on arvioida, miten satunnaiset viivästykset käyttäytyvät yksittäisen aseman näkökulmasta ja soveltaa parametriestimointia näiden viivästysten mallintamiseen.

Aineistona käytettiin Fintrafficin Digitraffic-rajapinnan kautta haettua toteumatietoa Helsingin päärautatieaseman junista valituilta yksittäisiltä päiviltä vuoden 2025 aikana. Aineistosta laskettiin viivästysten jakaumia ja simuloitiin junien saapumisaikoja satunnaismuuttujina. Simulaatioilla pyrittiin arvioimaan viiveiden todennäköisyysjakaumaa sekä ymmärtämään viivästysten kasaantumista yksittäisen päivän aikana.

Tulokset osoittivat, että pienet viivästykset ovat yleisiä, mutta suuria viivästyksiä esiintyy satunnaisesti ja ne voivat aiheuttaa merkittäviä poikkeamia aikatauluista. Mallinnus antoi realistisen kuvan viivästysten vaihtelusta ja soveltuu jatkossa käytettäväksi esimerkiksi riskienhallinnan ja kapasiteetinsuunnittelun tukena.
 
Punctuality in rail transport is a key factor affecting both passenger satisfaction and the overall efficiency of the transportation system. This bachelor’s thesis explores the modeling of train delays using stochastic methods. The aim is to analyze how random delays behave from the perspective of a single station and to apply parameter estimation to model these delays.

The dataset consists of realized train traffic data retrieved via Fintraffic’s Digitraffic API for selected days in 2025 at Helsinki Central Station. Delay distributions were calculated from the data, and train arrival times were simulated as random variables. The simulations aimed to estimate the probability distribution of delays and to understand the accumulation of delays over the course of a day.

The results indicate that small delays are common, while larger delays occur sporadically and can lead to significant deviations from scheduled times. The modeling provided a realistic view of the variability in delays and can be applied in future for supporting risk management and capacity planning.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [6423]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste