Hankintamallin merkitys monikansallisen organisaation menestykselle ja tehokkuudelle
Joukainen, Severi (2025)
Kandidaatintutkielma
Joukainen, Severi
2025
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060963031
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060963031
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan hankintamallien merkitystä monikansallisen case-organisaation menestykselle ja toiminnan tehokkuudelle. Hankintamallin valinta on yksi keskeisistä strategisista päätöksistä, joka vaikuttaa niin kustannustehokkuuteen, toimitusvarmuuteen kuin organisaation sisäiseen yhteistyöhön. Oikein valittu hankintamalli voi tukea organisaation kilpailukykyä, kun taas huonosti yhteensopiva malli voi aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia, viivästyksiä tai hallinnollista kuormitusta. Tässä tutkielmassa pyritään tunnistamaan ne tekijät, jotka ohjaavat hankintamallin valintaa ja vaikuttavat sen toimivuuteen käytännössä.
Tutkimustulokset osoittavat, että organisaation toimipisteiden toiminnan ollessa melko pientä, hyvin hajautettu hankinta koetaan toimivimmaksi malliksi sen joustavuuden ja nopeuden ansiosta. Haasteena tässä on kuitenkin se, että kustannustehokkuus organisaatiossa kärsii, kun volyymeitä ei keskitetä ja yksittäiset hankintaerät pysyvät suhteellisen pieninä. Tulokset kuitenkin osoittavat, että organisaation luonne ja missio ohjaavat myös hajautetumpaan hankintaan, sillä maksimaalisten voittojen sijaan organisaation tavoitteena on lisätä asiakkaidensa hyvinvointia vastaamalla alueellisiin tarpeisiin mahdollisimman hyvin.
Kehitysehdotuksena tutkimus esittää nykyistä hieman tarkemmin organisoitua hajakeskitettyä hybridimallia, jossa toimipisteiden volyymituotteiden hankinta muuttuisi keskitetymmäksi paikallismarkkinoiden tuntemuksen säilyessä ennallaan. Tällöin organisaatio voisi saada kustannussäästöjä hankinnoissaan, mutta pystyisi laadukkaasti edelleen toteuttamaan missiotaan. Tutkimus nostaa esiin tärkeitä seikkoja, jotka on otettava huomioon organisaatioiden hankintastrategioita kehitettäessä. This thesis examines the significance of procurement models for the success and operational efficiency of a multinational case organization. The choice of a procurement model is one of the key strategic decisions, influencing cost-efficiency, delivery reliability, and internal collaboration within the organization. A well-chosen procurement model can support the organization’s competitiveness, whereas a poorly fitting model may result in additional costs, delays, or administrative burden. The aim of this thesis is to identify the factors that guide the selection of a procurement model and influence its practical effectiveness.
The research findings indicate that when the operations of the organization’s units are relatively small in scale, a highly decentralized procurement model is perceived as the most functional due to its flexibility and speed. However, a major challenge with this model is the loss of cost-efficiency, as purchasing volumes are not consolidated and individual procurement batches remain relatively small. The results also show that the nature and mission of the organization steer it toward a more decentralized model, as the goal is not to maximize profit but to enhance customer well-being by responding effectively to regional needs.
As a development proposal, the study suggests a more structured version of a hybrid model with semi-centralized procurement, where the acquisition of high-volume products would be more centralized, while maintaining local market expertise. In this way, the organization could achieve cost savings while still fulfilling its mission effectively. The study highlights important factors that should be taken into account when developing procurement strategies within organizations.
Tutkimustulokset osoittavat, että organisaation toimipisteiden toiminnan ollessa melko pientä, hyvin hajautettu hankinta koetaan toimivimmaksi malliksi sen joustavuuden ja nopeuden ansiosta. Haasteena tässä on kuitenkin se, että kustannustehokkuus organisaatiossa kärsii, kun volyymeitä ei keskitetä ja yksittäiset hankintaerät pysyvät suhteellisen pieninä. Tulokset kuitenkin osoittavat, että organisaation luonne ja missio ohjaavat myös hajautetumpaan hankintaan, sillä maksimaalisten voittojen sijaan organisaation tavoitteena on lisätä asiakkaidensa hyvinvointia vastaamalla alueellisiin tarpeisiin mahdollisimman hyvin.
Kehitysehdotuksena tutkimus esittää nykyistä hieman tarkemmin organisoitua hajakeskitettyä hybridimallia, jossa toimipisteiden volyymituotteiden hankinta muuttuisi keskitetymmäksi paikallismarkkinoiden tuntemuksen säilyessä ennallaan. Tällöin organisaatio voisi saada kustannussäästöjä hankinnoissaan, mutta pystyisi laadukkaasti edelleen toteuttamaan missiotaan. Tutkimus nostaa esiin tärkeitä seikkoja, jotka on otettava huomioon organisaatioiden hankintastrategioita kehitettäessä.
The research findings indicate that when the operations of the organization’s units are relatively small in scale, a highly decentralized procurement model is perceived as the most functional due to its flexibility and speed. However, a major challenge with this model is the loss of cost-efficiency, as purchasing volumes are not consolidated and individual procurement batches remain relatively small. The results also show that the nature and mission of the organization steer it toward a more decentralized model, as the goal is not to maximize profit but to enhance customer well-being by responding effectively to regional needs.
As a development proposal, the study suggests a more structured version of a hybrid model with semi-centralized procurement, where the acquisition of high-volume products would be more centralized, while maintaining local market expertise. In this way, the organization could achieve cost savings while still fulfilling its mission effectively. The study highlights important factors that should be taken into account when developing procurement strategies within organizations.