Luottamuksen rooli pitkäaikaisissa toimittajasuhteissa jatkuvasti digitalisoituvassa toimintaympäristössä
Vähäuski, Ilari (2025)
Kandidaatintutkielma
Vähäuski, Ilari
2025
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061063641
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061063641
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan luottamuksen merkitystä pitkäaikaisissa toimittajasuhteissa digitalisoituvan toimintaympäristön keskellä. Tutkielman teoreettinen viitekehys perustuu kahden pääkäsitteen, luottamuksen ja toimittajasuhteiden ympärille. Tutkielman tavoitteeksi onkin asetettu tutkia erilaisia toimittajasuhteita, joita yrityksellä voi olla, tunnistaa luottamusta edistäviä ja heikentäviä tekijöitä sekä analysoida luottamuksen hyötyjä ja digitalisaation vaikutuksia luottamuksen näkökulmasta.
Teoreettisen viitekehyksen pohjalta muodostettiin kvalitatiivisena tutkimuksena toteutettu empiirinen osuus. Aineisto koostui kolmesta asiantuntija haastattelusta. Litteroitu haastatteluaineisto analysoitiin noudattaen teoreettisen osuuden rakennetta ja verraten tuloksia aikaisempaan kirjallisuuteen.
Keskeiset tulokset osoittavat, että luottamusta vahvistavat muun muassa avoin ja säännöllinen viestintä, luotettavat toimitukset sekä osapuolten molemminpuolinen sitoutuminen. Vastaavasti luottamusta heikentävinä tekijöinä ilmenee epäselvä viestintä, epävarmuus toimituksissa ja epäselkeys toimintatavoissa. Digitalisaation nähdään sekä mahdollistavan että haastavan luottamuksen rakentamista; se tarjoaa uusia välineitä läpinäkyvyyteen ja tiedon jakamiseen, mutta korostaa samalla tarvetta sovittaa luottamuksen rakentamisen käytännöt virtuaaliseen toimintaympäristöön. Vahva luottamus on pitkien toimittajasuhteiden menestyksen edellytys, ja digitalisoituvassa toimintaympäristössä sen merkitys korostuu entisestään. This bachelor’s thesis examines the role of trust in long-term supplier relationships in an increasingly digital business environment. The theoretical framework is built around two central concepts: trust and supplier relationship. The main objective is to evaluate the various types of supplier relationships that a company may engage in, identify the factors that foster or hinder trust, and analyze the benefits of trust as well as the impact of digitalization from a trust perspective.
Based on the theoretical framework, an empirical section was developed using a qualitative research approach. The data was collected through three interviews. The transcribed interview material was analyzed in alignment with the structure of the theoretical framework and compared with findings from previous literature.
The results show that trust is enhanced by open and regular communication, reliable deliveries, and mutual commitment. Conversely, trust is undermined by unclear communication, unreliable deliveries, and ambiguous practices. Digitalization can be seen as both an enabler and a challenge for building trust; it provides new tools for transparency and information sharing but also emphasizes the need to adapt trust-building practices to virtual settings. The conclusions highlight that strong trust is crucial for successful long-term supplier partnerships, and its importance is further emphasized in an increasingly more digital environment.
Teoreettisen viitekehyksen pohjalta muodostettiin kvalitatiivisena tutkimuksena toteutettu empiirinen osuus. Aineisto koostui kolmesta asiantuntija haastattelusta. Litteroitu haastatteluaineisto analysoitiin noudattaen teoreettisen osuuden rakennetta ja verraten tuloksia aikaisempaan kirjallisuuteen.
Keskeiset tulokset osoittavat, että luottamusta vahvistavat muun muassa avoin ja säännöllinen viestintä, luotettavat toimitukset sekä osapuolten molemminpuolinen sitoutuminen. Vastaavasti luottamusta heikentävinä tekijöinä ilmenee epäselvä viestintä, epävarmuus toimituksissa ja epäselkeys toimintatavoissa. Digitalisaation nähdään sekä mahdollistavan että haastavan luottamuksen rakentamista; se tarjoaa uusia välineitä läpinäkyvyyteen ja tiedon jakamiseen, mutta korostaa samalla tarvetta sovittaa luottamuksen rakentamisen käytännöt virtuaaliseen toimintaympäristöön. Vahva luottamus on pitkien toimittajasuhteiden menestyksen edellytys, ja digitalisoituvassa toimintaympäristössä sen merkitys korostuu entisestään.
Based on the theoretical framework, an empirical section was developed using a qualitative research approach. The data was collected through three interviews. The transcribed interview material was analyzed in alignment with the structure of the theoretical framework and compared with findings from previous literature.
The results show that trust is enhanced by open and regular communication, reliable deliveries, and mutual commitment. Conversely, trust is undermined by unclear communication, unreliable deliveries, and ambiguous practices. Digitalization can be seen as both an enabler and a challenge for building trust; it provides new tools for transparency and information sharing but also emphasizes the need to adapt trust-building practices to virtual settings. The conclusions highlight that strong trust is crucial for successful long-term supplier partnerships, and its importance is further emphasized in an increasingly more digital environment.