Tekoälyn vaikutus korkeakoulutukseen opiskelijan näkökulmasta
Walgama, Kasundi (2025)
Kandidaatintyö
Walgama, Kasundi
2025
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061266985
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061266985
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä tarkasteltiin tekoälyn vaikutuksia korkeakoulutukseen opiskelijan näkökulmasta. Työssä selvitettiin, miten opiskelijat hyödyntävät tekoälyä opinnoissaan, millaisina he kokevat sen hyödyt ja haasteet sekä miten tekoäly vaikuttaa heidän oppimiskokemuksiinsa ja suhtautumiseensa tulevaan työelämään. Tutkimus perustui kirjallisuuskatsaukseen ja empiiriseen kyselytutkimukseen, johon osallistui korkeakouluopiskelijoita eri koulutusaloilta. Aineisto analysoitiin laadullisin ja määrällisin menetelmin. Tulokset osoittavat, että tekoälyn käyttö on yleistynyt korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa ja sitä pidetään pääosin hyödyllisenä oppimisen tukena. Samalla kuitenkin ilmeni huolia muun muassa eettisyydestä, ohjeistuksen puutteesta ja tasa-arvoon liittyvistä kysymyksistä. Tekoäly koettiin potentiaalisena apuvälineenä, mutta sen hyödyntämisessä korostuu tarve selkeille ohjeille ja kriittiselle medialukutaidolle. Tulevaisuudessa tekoälyn käyttö korkeakoulutuksessa voi tarjota yhä yksilöllisempiä ja saavutettavampia oppimiskokemuksia, mikäli sen kehitykseen suhtaudutaan vastuullisesti ja opiskelijalähtöisesti. This bachelor's thesis examined the effects of artificial intelligence on higher education from the student’s perspective. The study explored how students use AI in their studies, how they perceive its benefits and challenges, and how AI influences their learning experiences and views on future employment. The research was based on a literature review and an empirical survey conducted among higher education students from various academic fields. The data was analysed using both qualitative and quantitative methods. The results show that the use of AI has become more common among higher education students and is generally considered a helpful support tool for learning. At the same time, concerns were raised about issues such as ethics, lack of guidance, and questions related to educational equality. AI was seen as a potential tool, but its effective use highlights the need for clear instructions and critical media literacy. In the future, the use of AI in higher education could offer more personalized and accessible learning experiences. But its development must be done responsibly and with a student-centered perspective.