Motivations for engaging with social features in online multiplayer games
Lehtosaari, Maija (2025)
Kandidaatintyö
Lehtosaari, Maija
2025
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061367633
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061367633
Tiivistelmä
The rise of online multiplayer video games has brought increased emphasis on social features, which play a crucial role in player engagement and retention. This thesis explores the factors that influence players’ decisions to interact with or avoid social mechanics in online games. The thesis uses literature review and a survey to explore different types of social features present in online multiplayer games and their impact on player experience. The research addresses the following questions: (1). What different type of social features do online multiplayer games have? (2) What motivates players to engage with these features? (3) What factors lead players to avoid social interactions in game environments? The survey data was analysed, and free-form questions were categorized through themes. The results showed playing with existing friends and competitive teamplay were the two prominent motivators for use of social features. Additionally, toxic communities and harassment were reported most as the reason to not use social features. Verkkomoninpelien yleistyminen on lisännyt sosiaalisten ominaisuuksien merkitystä, ja ne ovat keskeisessä roolissa pelaajien sitoutumisessa ja pelissä pysymisessä. Tämä opinnäytetyö tutkii tekijöitä, jotka vaikuttavat pelaajien päätöksiin joko käyttää tai välttää sosiaalisia ominaisuuksia videopeleissä. Kirjallisuuskatsauksen ja kyselytutkimuksen avulla tutkimus tarkastelee moninpeleissä yleisesti esiintyviä sosiaalisia ominaisuuksia ja niiden vaikutusta pelaajakokemukseen. Tutkimus pyrkii vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: (1) Mitä eri sosiaalisia ominaisuuksia verkkomoninpeleissä implementoidaan? (2) Mikä motivoi pelaajia käyttämään näitä ominaisuuksia? (3) Mitkä tekijät saavat pelaajat välttämään sosiaalista vuorovaikutusta peliympäristöissä? Tutkimus dataa analysoitiin ja vastauksia kategorisoitiin teemoihin. Tulokset osoittivat, että kavereiden kanssa pelaaminen ja kilpailullinen joukkopelaaminen olivat kaksi suurinta syytä käyttää sosiaalisia ominaisuuksia. Sen sijaan toksiset peliyhteisöt ja häirintä olivat raportoiduimmat syyt sosiaalisten ominaisuuksien välttämiseen.