Ohjelmistorobotiikan hyödyntäminen kohdeyrityksen tilaustenhallinnassa
Seppä, Elias (2025)
Diplomityö
Seppä, Elias
2025
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061668745
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061668745
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia ohjelmistorobotiikan soveltuvuutta kohdeyrityksen tilauksenhallinnan prosesseihin. Tilaustenhallinnan tehokkuus on keskeistä yrityksen kilpailukyvyn ja toiminnan tehokkuuden kannalta, koska se suoraan vaikuttaa asiakkaiden tyytyväisyyteen, toimitusnopeuteen ja kustannustenhallintaan.
Tutkimus toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena, jossa ensin perehdyttiin mahdollisimman kokonaisvaltaisesti tilauksenkäsittelijän päivittäiseen työhön, jonka jälkeen oli mahdollista muodostaa kuva siitä, miten tilauksenkäsittely soveltuu ohjelmistorobotiikan valossa hyödynnettäväksi.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ohjelmistorobotiikalla ei voida täysin automatisoida nykyisiä tilauksenhallinnan prosesseja, pääasiassa niiden lukuisten poikkeusten ja prosessien epästandardisuuden vuoksi. Tulokset kuitenkin osoittavat, että ohjelmistorobotiikka tarjoaa potentiaalia tilaustenhallinnan osittaiseen automaatioon, joista tutkimuksessa esiin nousi SAP-osuuden automatisointi. Lisäksi tutkimuksen tuloksissa nostettiin esille keskeisiä parannusehdotuksia tilaustenhallinnan prosessien virtaviivaistamiseksi, jotta RPA olisi tulevaisuudessa kypsempi vaihtoehto ohjelmistorobotiikan implementoimiselle. The purpose of this research is to evaluate the feasibility of implementing robotic process automation into the Order Management processes of the case company. Efficient Order Management is critical for the company’s competitiveness and operational efficiency, as it directly impacts customer satisfaction, lead times and cost management.
The research was conducted as constructive research focusing on gaining a comprehensive understanding of the daily work of an order handler. This approach allowed for the formation of an informed perspective on how order processing could be leveraged through the use of robotic process automation.
The results of this thesis emphasize that the robotic process automation cannot fully automate the order management processes mainly due to the numerous exceptions and non-standard elements of the process. However, the results clearly show that the robotic process automation holds potential to the partial automation of order management processes when the processes are clearly defined, simple and streamlined. The main finding of such process was the automation of SAP steps. Additionally, several recommendations were made to help the case company improve its daily order management operations, making RPA a more suitable option for the robotic process automation in the future.
Tutkimus toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena, jossa ensin perehdyttiin mahdollisimman kokonaisvaltaisesti tilauksenkäsittelijän päivittäiseen työhön, jonka jälkeen oli mahdollista muodostaa kuva siitä, miten tilauksenkäsittely soveltuu ohjelmistorobotiikan valossa hyödynnettäväksi.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ohjelmistorobotiikalla ei voida täysin automatisoida nykyisiä tilauksenhallinnan prosesseja, pääasiassa niiden lukuisten poikkeusten ja prosessien epästandardisuuden vuoksi. Tulokset kuitenkin osoittavat, että ohjelmistorobotiikka tarjoaa potentiaalia tilaustenhallinnan osittaiseen automaatioon, joista tutkimuksessa esiin nousi SAP-osuuden automatisointi. Lisäksi tutkimuksen tuloksissa nostettiin esille keskeisiä parannusehdotuksia tilaustenhallinnan prosessien virtaviivaistamiseksi, jotta RPA olisi tulevaisuudessa kypsempi vaihtoehto ohjelmistorobotiikan implementoimiselle.
The research was conducted as constructive research focusing on gaining a comprehensive understanding of the daily work of an order handler. This approach allowed for the formation of an informed perspective on how order processing could be leveraged through the use of robotic process automation.
The results of this thesis emphasize that the robotic process automation cannot fully automate the order management processes mainly due to the numerous exceptions and non-standard elements of the process. However, the results clearly show that the robotic process automation holds potential to the partial automation of order management processes when the processes are clearly defined, simple and streamlined. The main finding of such process was the automation of SAP steps. Additionally, several recommendations were made to help the case company improve its daily order management operations, making RPA a more suitable option for the robotic process automation in the future.