Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Use of electric trailers in heavy duty transport logistics

Weerasinghe, Dinuka Praveen (2025)

Katso/Avaa
MastersThesis_Weerasinghe_Dinuka.pdf (1.894Mb)
Lataukset: 


Diplomityö

Weerasinghe, Dinuka Praveen
2025

School of Energy Systems, Sähkötekniikka

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061770733

Tiivistelmä

This thesis investigates the potential of electric axle-assisted trailers (E-trailers) to reduce energy consumption and CO₂ emissions in Finnish long-haul freight operations. The study focuses on a 1,444 km round-trip route between Kuusamo and Kotka, comparing the performance of a conventional diesel-powered Scania R540 6×4 truck with E-trailer-supported variants (battery capacities ranging from 20–50 kWh) and a fully battery-electric Scania 6×4 truck (BEV) equipped with a 728 kWh energy storage system.

The analysis employs secondary data sourced from validated engineering literature and transport simulation models. Key performance indicators include fuel consumption (L/100 km), electric energy consumption (kWh/km), and lifecycle CO₂ emissions. Results show that E-trailer configurations achieve up to 8.9% fuel savings and proportional CO₂ reductions compared to the diesel baseline. While the BEV eliminates tailpipe emissions entirely, it requires significantly higher energy input (2.99 kWh/km under a 76-tonne payload) compared to lighter-duty BEVs (1.78 kWh/km under 40-tonnes), limiting its range and operational viability in current infrastructure contexts.

These results emphasize the viability of electrified trailers as transitional solutions for decarbonizing long-haul freight in the Nordic region, particularly where infrastructure for full electric trucks remains under development. The study underscores the importance of using aggregated simulation data for evidence-based comparisons of advanced powertrain systems.
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [14178]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste